گوترش نسبت به شرایط بحرانی زندگی در افغانستان هشدار داد



به گزارش صبح دوشنبه ایرنا از رویترز، این گزارش جدیدترین هشدار دبیرکل سازمان ملل است. او در ماه‌های اخیر نسبت به یک بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان پس از تسلط طالبان بر کابل در اوت 2021 و همچنین خروج نیروهای ائتلاف غربی به رهبری ایالات متحده و عقب‌نشینی کمک‌های مالی حیاتی هشدار داده است.

گوترش به شورای امنیت سازمان ملل توصیه کرد که ماموریت جدیدی را برای حل بحران افغانستان در نظر بگیرد.

گزارش جدید دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید با وجود عفو عمومی طالبان، سازمان ملل متحد گزارش‌های دقیقی از قتل، ناپدید شدن اجباری و سایر سوء استفاده‌ها علیه مقامات سابق، نیروهای امنیتی و اعضای ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری ایالات متحده ارائه می‌کند.

بر اساس این گزارش، همچنین اطلاعات موثقی از قتل حداقل 50 نفر مظنون به عضویت در شاخه محلی گروه تروریستی داعش در دست است.

پیش از این، دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه بیش از نیمی از مردم افغانستان با گرسنگی شدید روبرو هستند، افزود که این کشور بدترین خشکسالی را در دو دهه اخیر تجربه می کند و 9 میلیون افغان در گرسنگی هستند.

گوترش در نشست شورای امنیت درباره افغانستان گفت: «شش ماه پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این کشور همچنان در بحران است». خانواده ها در چادرهای موقت زیر پانل های پلاستیکی زندگی می کنند و مجبور می شوند برای گرم شدن وسایل خود را بسوزانند.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به کمبود نقدینگی در افغانستان افزود که خطر سقوط پول ملی افغانستان و نابودی 30 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور در سال آینده وجود دارد.

گوترش همچنین گفت که تحریم ها و بی اعتمادی به سیستم بانکی جهانی نزدیک به 9 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرده است. کمبود نقدینگی، به ویژه پول ملی، دسترسی افراد نیازمند افغان را محدود می کند.

دیدگاهتان را بنویسید