اگر هرگز به ویروس کرونا مبتلا نشده اید، احتمالاً جهش ژنتیکی خاصی داشته اید.


از زمان شیوع ویروس مرگبار کرونا بیش از سه سال پیش، تقریباً 7 میلیون نفر در جهان به دلیل ابتلا به کووید-19 جان خود را از دست داده اند. با این حال، برخی از افراد حتی پس از آلوده شدن به ویروس هیچ علامتی نداشتند. یک نوع یا جهش در یک ژن پاسخ ایمنی می تواند علت را توضیح دهد و راه را برای واکسن ها و درمان های موثرتر هموار کند.

به گزارش Science Alert، یک مطالعه جهانی توسط دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) نشان داد که از هر پنج نفر مبتلا به عفونت بدون علامت SARS-CoV-2، یک نفر حامل یک نوع ژن به نام HLA-B*15:01 است.

علاوه بر این، جیل هولنباخ، عصب‌شناس در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، و همکارانش دریافتند که افراد مبتلا به HLA-B*15:01 که هرگز به ویروس آلوده نشده‌اند، دارای سلول‌های ایمنی هستند که به قطعات پروتئین SARS-CoV-2 پاسخ می‌دهند. این نشان می دهد که ایمنی پس از تماس با سایر عفونت ها ایجاد می شود.

مطالعات نشان می دهد که حداقل 20 درصد از عفونت های SARS-CoV-2 بدون علامت هستند. بنابراین، دانش اضافی در این زمینه می تواند به دانشمندان کمک کند تا با این بیماری که هنوز در سراسر جهان وجود دارد کنار بیایند.

هولنباخ و تیمش در مقاله خود می نویسند: «بیشتر تلاش های جهانی بر روی اشکال شدید کووید-19 متمرکز شده است. مطالعه عفونت بدون علامت فرصتی منحصر به فرد برای بررسی ویژگی های اولیه ایمونولوژیک فراهم می کند. این ویژگی ها سرعت پاکسازی ویروس را افزایش می دهد.

ژن های آنتی ژن لکوسیت انسانی (HLA) پروتئین هایی تولید می کنند که از سیستم ایمنی حمایت می کنند. برخی از مولکول های HLA در سطح سلول ها یافت می شوند. آنها مهاجمان خارجی مانند ویروس ها را می شناسند و عناصر مینیاتوری را فراهم می کنند که به سلول های ایمنی مانند سلول های T کمک می کند تا عفونت یا بیماری را شناسایی کرده و با آن مبارزه کنند.

هولنباخ گفت: «اگر ارتشی دارید که بتواند به سرعت دشمن را شناسایی کند، این یک مزیت بزرگ است. این مانند سربازانی است که برای جنگ آموزش دیده اند و از قبل می دانند به دنبال چه چیزی باشند. آنها می توانند دشمن را از روی لباس بشناسند.

محققان داده‌های ژنتیکی 29947 اهداکننده مغز استخوان را که قبلاً جمع‌آوری شده بودند، بررسی کردند تا ببینند آیا تغییرات HLA می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به عفونت بدون علامت SARS-CoV-2 کند یا خیر. داده‌های مربوط به Covid-19 از طریق یک برنامه کاربردی تلفن هوشمند داوطلبانه که این اهداکنندگان در آن شرکت کردند به‌دست آمد و عفونت، علائم و پیامدهای آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

1428 اهداکننده که آزمایش SARS-CoV-2 مثبت داشتند، واکسینه نشدند. از این تعداد، 136 نفر گفتند که هیچ علامتی ندارند. کلید پیوند ژنتیکی یافت شده این بود که 20 درصد از اهداکنندگان بدون علامت آلوده حداقل یک نسخه از ژن HLA-B*15:01 داشتند، در حالی که 9 درصد دیگر از اهداکنندگان علامت دار بودند.

داشتن یک کپی از نوع محافظ HLA-B*15:01 احتمال ابتلای افراد به کووید-19 بدون علامت را دو برابر می کند. اگر شخصی دو نسخه از او داشته باشد، این احتمال هشت برابر خواهد بود.

استفانی گراس، بیوشیمی‌دان در دانشگاه لاتروب استرالیا، می‌گوید: «افراد بدون علامت می‌توانند به ما در شناسایی راه‌های جدید برای تقویت محافظت در برابر SARS-CoV-2 کمک کنند. گروس گفت که این می تواند با تقلید از سپر ایمنی که در بازماندگان کووید-19 دیده می شود انجام شود.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که سلول‌های T از افراد مبتلا به HLA-B*15:01 که هرگز در معرض SARS-CoV-2 (از خون اهدایی جمع‌آوری‌شده قبل از تولد) قرار نگرفته بودند، یک پاسخ ایمنی قوی به قطعات پروتئین SARS-CoV-2 داشتند. این قطعات توالی های ژنتیکی را با سایر ویروس های کرونای فصلی عامل سرماخوردگی مشترک دارند. سلول های T این افراد قادر به تشخیص انواع مختلف کووید-19 از جمله Omicron بودند.

دانیلو آگوستو، ایمونولوژیست دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید حتی اگر ویروس‌ها لباس‌هایشان را عوض کنند، سلول‌های T همچنان می‌توانند آنها را از روی کفش‌ها یا احتمالاً خالکوبی روی بازوها تشخیص دهند. “حافظه ایمنی ما برای سالم نگه داشتن ما کار می کند.”

دیدگاهتان را بنویسید