اقتصاد ایران بزرگتر از میانگین جهانی است



با ادامه اخبار مثبتی که در روزهای اخیر اقتصاد ایران را پوشش داده است، اکنون گزارش جدید بانک جهانی نشان می دهد که رشد اقتصاد ایران در سال 2023 بالاتر از میانگین جهانی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اگرچه ارقام ثبت شده همچنان با اهداف اصلی کشور در برنامه هفتم توسعه فاصله زیادی دارد، اما در سالی که نرخ رشد اقتصاد جهانی تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین کاهش یافته است، اقتصاد ایران بالاتر از حد متوسط ​​خواهد بود. .

چهره روز: اقتصاد ایران

بر اساس گزارش بانک جهانی، اقتصاد جهانی این کشور همچنان از یک سری شوک‌های بی‌ثبات‌کننده رنج می‌برد و بیش از دو سال پس از همه‌گیری، تهاجم روسیه به اوکراین و نفوذ جهانی آن بر بازارهای کالا، زنجیره‌های تامین، تورم و شرایط مالی، کاهش رشد جهانی را تشدید کرده است. بانک جهانی رشد تولید ناخالص داخلی ایران را در سال جاری 2.7 و در سال 2024 را 2.3 برآورد کرده است، به عبارت دیگر رشد اقتصادی ایران 2.2 درصد خواهد بود که برابر با میانگین رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال است. این آفریقا است بر اساس گزارش بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال 2022 رشد اقتصادی 2.9 درصدی را ثبت کرده است.

اتاق بازرگانی و صنعت امروز شاماخ و بالاترین رقم ثبت شده در 44 ماه گذشته است. شاخص مدیران خرید (عدم تعدیل فصلی) برای کل اقتصاد ایران 57.30 محاسبه شد و شاخص کل پس از رکود شدید ماه گذشته بیشترین مقدار را در 44 ماه گذشته به ثبت رساند که نشان می دهد اکثر شرکت ها پس از یک دوره طولانی فعالیت خود را از سر می گیرند. – تاریخ پایان آوریل.

همچنین در بازار جهانی طلا صعودی بود قیمت جهانی طلا امروز (چهارشنبه) افزایش یافت و در حالی که سرمایه گذاران منتظر تصمیم فدرال رزرو هستند، طلا در محدوده محدودی معامله می شود.

پاییز روز: قیمت دلار

در روزهای گذشته قیمت انواع ارز در بازار آزاد نیز روند نزولی داشت و نسبت به هفته های گذشته با افت نسبی مواجه شد. در ساعات اخیر دلار وارد کانال 40 هزار تومان شد. در بازار آزاد هر دلار آمریکا با بیش از هزار تومان کاهش به 49 هزار و 700 تومان رسید.

بانک مرکزی یک هشدار دلار همچنین بانک مرکزی نسبت به وجود دلارهای تقلبی در بازار غیررسمی به مردم هشدار داده و تاکید کرده است که برای در امان ماندن از خطر اموال و دارایی های خود، تنها برای انجام معاملات و هزینه های موجود در بازار به صرافی های بانک ها و صرافی های مجاز مراجعه کنند. ارز خارجی. .

رئیس سازمان اداری و کار کشور نیز از ساعات کار کارکنان گفت. رئیس سازمان اداری و کارگری کشور در خصوص کاهش ساعت کاری ادارات توضیحاتی ارائه کرد و گفت: پیشنهاد ما به دستگاه های اجرایی تعطیلی ادارات از ساعت 13 به منظور کاهش مصرف انرژی است. مصرف.

معامله روز: برق

وزیر نیرو گفت: بر اساس برنامه مشترک وزارت نیرو و وزارت حراست، تابستان امسال برق مورد نیاز 580 هزار تاسیسات صنعتی است و محصولاتی معادل 90 درصد صنعت کشور بدون محدودیت عرضه می شود.

همچنین مدیر کل مدیریت انرژی و خدمات مشتریان توانیر با توضیح چگونگی نظارت بر مصرف برق توسط ادارات وی گفت: طبق اعلام دولت ادارات مجبور شدند در ساعات کاری 30 درصد مصرف انرژی خود را کاهش دهند.

در حوزه حمل و نقل هم خبرهای خوبی بود. جمهوری اسلامی ایران وی با توجه به وظایف محوله و رویکرد ملی خود در حمل و نقل کالا به نقاط مختلف جهان، یک خط کانتینری منظم به سوریه افتتاح کرد که بر این اساس در سال 1401 در مجموع 14 سفر دریایی انجام داد. . حمل و نقل محموله تجاری 6522 TEU؛ همچنین برنامه حرکت این خط برای نیمه اول سال جاری نیز به گونه ای ترسیم شده است که به صورت ماهانه محموله به مقصد سوریه تحویل داده می شود.

روز سرخ: بازار سرمایه

شاخص عمومی بورس امروز با کاهش 1100 واحدی به 2288000 واحد رسیده است. در عین حال شاخص کل با استاندارد هم وزن با 231 واحد افزایش به عدد 776 هزار و 646 واحد رسید.

در دیگر اخبار بورس، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاحیه قرارداد آتی برای یک سهم وی گفت: این ابزار از امروز روی سه نماد شروع به کار می کند و تا پایان سال روی نمادهای دیگر کار می کند.

ایران خودرو هم امروز خبر جدیدی داشت. برای متقاضیان عادی و مادرانی که در مرحله اول فروش فراگیر خودرو هستند، سومین فصل تابستان 1402 در اولویت یک خودرو می باشد. پژو 207 TU3 کسب شده، از امروز (چهارشنبه 17 خرداد) ظرف 12 روز (تا یکشنبه 28 خرداد) می توانید مبلغ خودرو را واریز کنید.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید