چگونه گرمازدگی را کنترل کنیم؟



به گزارش اخدا آنلاین به نقل از ایسنا، مفید حسین زاده با بیان عارضه گرمازدگی اظهار کرد: دمای بدن انسان معمولا بین 36 تا 38 درجه است، اما اگر دمای بدن برای مدت طولانی بالا رود و به دلیل تاثیر در محیط، دما و سوخت و ساز بدن انسان بیش از 40 درجه افزایش می یابد، دچار عوارضی به نام گرمازدگی می شود.

وی با اشاره به علائم بارز گرمازدگی در انسان افزود: افزایش دمای مرکزی بدن انسان تا حدود 40 درجه سانتیگراد یا بالاتر از علائم اصلی گرمازدگی است اما علائمی مانند تغییرات خلقی، گیجی و اضطراب، هذیان آشکار می شود. گفتار نامفهوم، تحریک پذیری، تشنج و کما حاد. آنها همچنین می توانند علائم گرمازدگی باشند.

حسین زاده درباره نحوه برخورد با گرمازدگی گفت: اولین کاری که باید انجام داد این است که فرد گرمازدگی را به مکانی خنک یا سایه منتقل کنید تا از ادامه استرس گرمایی جلوگیری شود. پس از آن توصیه می شود مایعات خنک با کمی نمک بنوشید و با حفظ حریم خصوصی سعی کنید در صورت امکان لباس هایش را در بیاورید تا در معرض گردش هوا قرار گیرد. اگر وضعیت بیمار به ثبات نسبی نرسید، بلافاصله با آمبولانس 115 تماس بگیرید.

نکات پیشگیری از گرمازدگی

وی افزود: به طور کلی تغذیه در پیشگیری و مدیریت گرمازدگی بسیار مهم است، بنابراین باید رژیم غذایی را با توجه به فصل و دما تغییر داد و میزان و زمان مصرف برخی غذاها را بررسی کرد. یکی از محصولاتی که در فصل گرما نقش بسیار مهمی دارد آب است. کاهش سطح مایعات در بدن علت اصلی عارضه موسوم به کم آبی بدن و متعاقب آن بروز گرمازدگی در فصل گرما است و معمولاً همزمان با از دست رفتن مایعات، نمک‌های سدیم و معدنی از بدن دفع می‌شوند، بنابراین نوشیدن آب به تنهایی نمی تواند جایگزین مستقیم و مناسبی باشد.مواد بدن وجود ندارد و بهتر است کمی نمک یا آبلیمو به آب آشامیدنی اضافه شود.

این متخصص طب اورژانس گفت: مصرف قند نیز به دلیل اینکه برای هضم نیاز به آب دارد، کم آبی بدن را به دنبال دارد و توصیه می شود در هوای گرم از مصرف نوشابه های شیرین مانند نوشابه و شربت پرهیز شود.

وی افزود: از سوی دیگر نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و چای نیز باعث از دست دادن آب در بدن می شوند و به کسانی که عادت به نوشیدن چای دارند توصیه می شود تا حد امکان چای کمرنگ مصرف کنند.

حسین زاده بیان کرد: خوردن میوه ها و سبزیجاتی مانند هندوانه، طالبی و طالبی نیز می تواند برای آبرسانی بدن در فصل گرما بسیار مفید باشد و همچنین مصرف گیاهانی مانند بیدمشک و کاسنی می تواند بسیار مفید باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی هستند؟

وی بیان کرد: گرمازدگی در گروه های سنی کودکان و سالمندان بیشتر دیده می شود، زیرا کودکان از یک سو به دلیل محدودیت قدرت بدنی و از سوی دیگر به دلیل فعالیت و تحرک مداوم، آب بیشتری از دست می دهند. افراد مسن (افراد بالای 60 سال) نیز دیرتر از زمان واقعی احساس تشنگی می کنند و تمایل چندانی به مصرف آب و مایعات ندارند، بنابراین برای جلوگیری از گرمازدگی در این افراد مصرف روزانه حداقل 10-8 لیوان آب، چای کم رنگ. یا چای طبیعی مورد نیاز است.

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی گلستان اهواز افزود: ورزشکاران و کارگرانی که به مدت طولانی با گرما در تماس هستند نسبت به افراد عادی شرایط خاصی دارند، زیرا ورزش و انجام کارهای بدنی در گرما سخت است. و ورزشکار فشار بیشتری را تحمل کند. بنابراین توصیه می شود هنگام ورزش در هوای گرم به تامین آب مورد نیاز بدن توجه ویژه ای داشته باشید، قبل از تمرین شروع به نوشیدن آب کنید و در طول تمرین هر 15 تا 20 دقیقه کمی آب بنوشید.

دیدگاهتان را بنویسید