نکاتی برای پیشگیری از چاقی در نوروز


در جلسات و ملاقات های نوروزی معمولاً برنامه غذایی روزانه تغییر می کند و این تغییرات می تواند سلامت بدن را به خطر بیندازد. یکی از مشکلات اساسی که بیشتر افراد در ایام نوروز با آن مواجه هستند اضافه وزن ناشی از مصرف زیاد شیرینی، شکلات، آجیل و … است.

اضافه وزن و چاقی از عوامل دیابت نوع 2، فشار خون بالا، چربی خون بالا و بیماری های قلبی عروقی است.به گفته سازمان بهبود مواد غذایی وزارت بهداشت، با رعایت برخی از تغذیه های نوروزی می توانید از اضافه وزن و چاقی پیشگیری کنید. نکات. تعطیلات تعطیلات.

برای پذیرایی از مهمانان خود از انواع شیرینی های ساده و کوچک استفاده کنید. تا مهمانان با افزایش مصرف قند و چربی اضافی مواجه نشوند. اگر خودتان می خواهید شیرینی بخورید، شیرینی های ساده و کم حجم بخورید. شیرینی های تازه ای که با مقدار زیادی شکلات، خامه یا ژله درست می شوند، کالری بالایی دارند و قند و چربی زیادی وارد بدن می کنند که علاوه بر اضافه وزن، افزایش چربی خون را نیز به دنبال خواهد داشت. بر این اساس توصیه می شود در صورت رفتن به مهمانی های متعدد، میزان شیرینی های خورده شده در روز را پیگیری کنید. اگر در یک بازدید شیرینی خوردید، در دیدار بعدی به جای شیرینی، یک میوه بخورید.

علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن، میوه ها حاوی ترکیباتی به نام آنتی اکسیدان هستند که نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان دارند. آنتی اکسیدان ها با ترکیب شدن با رادیکال های آزاد که در نتیجه واکنش های اکسیداتیو در بدن ایجاد می شوند، از آسیب و تخریب سلول های بدن جلوگیری می کنند. در میان میوه ها، مرکبات و سیب از همه بارزتر هستند. مصرف موز به دلیل کالری بالای آن باید محدود شود. همچنین از آنجایی که خیار بسیار کم کالری است و جایگزین میوه می شود، برای کسانی که اضافه وزن دارند یا مراقب سطح قند خون خود هستند بسیار مناسب است.

برای چای، به جای شکر و شکلات، از کشمش، توت خشک یا خرما در حد اعتدال استفاده کنید. اگر در پذیرایی قهوه و نسکافه سرو می شود از نوع بدون شکر آن استفاده کنید.

در مصرف آجیل زیاده روی نکنید. همه انواع آجیل و تخم مرغ سرشار از چربی هستند. بنابراین هر 100 گرم از آنها حاوی 500 تا 600 کالری است. از انواع آجیل بدون نمک یا کم نمک استفاده کنید. آجیل های شور با محتوای نمک بالا باعث افزایش فشار خون می شوند. به خصوص افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماران قلبی عروقی باید از مصرف آجیل شور خودداری کنند.

در طول ناهار و شام، اگر چندین نوع غذا سرو می شود، تا حد امکان به یک نوع غذا بچسبانید و سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد پر کنید تا از دریافت کالری زیاد مرتبط با خوردن غذاهای چرب و سرخ شده اجتناب کنید. و با سبزیجات پر کنید. بنابراین، تعداد کالری دریافتی از غذای مصرفی محدود است. علاوه بر این، کاهو و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر، جذب چربی و قند را کاهش داده و در نتیجه از اضافه وزن جلوگیری می کنند.

نکات مهم برای بازدید از عید

سعی کنید شیرینی های کوچکتر و کمتر شیرین مصرف کنید.

لازم نیست در هر بازدید از تمام غذاهای موجود در خانه میزبان استفاده کنید.

در صورت امکان، بین بازدیدها پیاده روی کنید.

از انواع شربت های خانگی کم شیرین مانند شربت سکنجبین، شربت حکشیر، شربت لیمو، شربت آبلیمو و … استفاده کنید.

به تغذیه سالمندان و کودکان بیشتر توجه کنید تا پرخوری نکنند.

اگر در عید قربان وقت آشپزی، دیدن و بازدید زیاد و خوردن آجیل، شیرینی و میوه در طول روز ندارید، یک ناهار و شام بسیار سبک مانند نان، پنیر و … را امتحان کنید. سبزیجات ، نان و پنیر و خیار و گوجه فرنگی مصرف فرنگ، غلات، سوپ های ساده و … و از خوردن غذاهای آماده و چرب و فست فودها خودداری کنید.

بلافاصله بعد از شام به رختخواب نروید و قبل از خواب زیاد آجیل نخورید.

تمرکز بیشتر بر مصرف آجیل و شیرینی در ایام نوروز شما را از مصرف سایر گروه های غذایی مانند شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزیجات و میوه جات دور می کند. در نوروز سعی کنید بیشتر از سبزیجات خام و پخته استفاده کنید، به خصوص سبزی و سالاد خانگی بخورید.

دیدگاهتان را بنویسید