منجهاد و کشاورزی مخالف افزایش قیمت خرید تضمینی گندم نیست



به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد آقامیری از نوسانات اخیر بازار مرغ صحبت کرد و اعضا خواستار حذف تخم های بارور شده از دستگاه و تولید جوجه یکروزه شدند. به دلیل عدم تولید گوشت مرغ، مشکلات متعددی برای عرضه گوشت مرغ به بازار ایجاد شده که در نتیجه تولید گوشت مرغ در کشور به نصف رسیده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اما اکنون با رهبری میزان جوجه کشی و تولید گوشت مرغ در کشورمان افزایش یافته و به حالت عادی بازگشته است به طوری که طبق برنامه هفتگی 44 هزار تن گوشت مرغ تولید شد. تولید می شود اما برنامه های فعلی حاکی از آن است که این رقم به 50 هزار تن خواهد رسید.

وی تصریح کرد: تعداد جوجه ریزی ها در اردیبهشت ماه به 118 میلیون قطعه رسید و در مقایسه با 84 تا 85 میلیون قطعه جوجه تولیدی یک ماه قبل از نوروز بایرام، تعداد جوجه ها نزدیک به 30 میلیون جوجه افزایش یافت.

به گفته وی، برنامه ریزی برای خروج در خرداد ماه با هدف افزایش و اشباع بازار خواهد بود.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود برای مصارف تولیدی و صنعتی کشور انجام شود.

وی تصریح کرد: هدف وزارتخانه ذیربط در حوزه گندم حمایت از کشاورزان است، به طوری که بر اساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی و قوانین، قبل از عید نوروز، توافقاتی بین شورای قیمت گذاری کشاورزی و گندم کاران منعقد می شود. قیمت گندم را اصلاح و اصلاح کنید و قیمت خرید تضمینی گندم 15000 تومان است.

آقامیری تصریح کرد: اما برخی گندمکاران به این موضوع اعتراض کرده و برای خرید هر کیلوگرم گندم 17 هزار تومان را قیمت مناسب می دانند. به شرط تخصیص منابع مالی جدید توسط دولت و سازمان برنامه و برآورد به خرید تضمینی گندم، قیمت خرید تضمینی گندم افزایش می یابد و وزارت جهاد کشاورزی با افزایش قیمت مخالفت نمی کند.

وی گفت: در بودجه فعلی که به وزارت جهاد کشاورزی برای خرید گندم از کشاورزان اختصاص داده شده، گندم با نرخ سابق 13 هزار تومان در نظر گرفته شده است، بنابراین وام های اختصاص یافته برای خرید تضمینی گندم حتی کمتر از نرخ فعلی آن است.

به گفته وی، بنا به درخواست و مکاتبات متعدد کمیسیون زراعت و اصناف مجلس و سکتور خصوصی در خصوص گندم، رئیس جمهور این وزارتخانه را موظف به بررسی قیمت گندم کرد و به طور جدی در حال بررسی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم هستیم.

افزایش 41 درصدی خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل

سرپرست وزیر جهاد کشاورزی در خصوص میزان گندم خریداری شده و مطالبات گندم کاران افزود: وزارت جهاد کشاورزی 10.5 همت برای خرید گندم هزینه کرد، به کشاورزان پرداخت کرد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر تا قبل از ابتدای خرداد ماه سال جاری 2 میلیون و 600 هزار تن گندم توسط شرکت بازرگانی دولتی به عنوان متولی و سازمان تعاون روستایی به عنوان مدیر از کشاورزان خریداری شد که افزایش 2000 تنی را نشان می دهد. 41 درصد نسبت به سال گذشته و نسبت به مدت دو سال قبل حدود 90 درصد افزایش نشان می دهد در حالی که در حال حاضر میزان خشکسالی در چهار استان کشورمان که عمدتاً در شمال کشور هستند، افزایش یافته است. به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

آقامیری افزود: حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است به طوری که در ابتدای سال مطالبات تولیدکنندگان زعفران ظرف یک هفته پرداخت شد و چهار روز بعد مطالبات پنبه کاران تامین شد. . و در آینده نزدیک نیاز شرکت های تولید بذر گندم پرداخت می شود تا کشاورزان بتوانند برداشت دوم خود را برنامه ریزی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید