طرز تهیه دلمه کدو حلوایی خوشمزه و خانگی


پیراشکی ایرانی انواع مختلفی دارد که از آن جمله می توان به کوفته بادمجانی، پیراشکی کدو سبز، پیراشکی برگ مو، فلفل دلمه ای و کوفته گوجه ای اشاره کرد. دلمه را با مواد مختلف پر می کنند، در برخی از انواع دلمه با گوشت و ادویه، در برخی انواع دلمه با گوشت و سبزیجات معطر و برنج و گاهی بدون گوشت و با برنج و سبزی پخته می شود.

دلمه کدو حلوایی مانند دلمه بادمجان تهیه می‌شود، اما سخت‌تر، زیرا بافت کدو سبز ترد و شکننده‌تر است و نیاز به تخلیه دقیق دارد. با راهنمای کامل گام به گام درست کردن پوسته کدو سبز همراه باشید.












عناصر :

مبلغ مورد نیاز:

کدو سبز بزرگ

6 مورد

گوشت خرد شده

250 گرم

سبزیجات دلمه (ترخون، گشنیز، نعناع و شوید)

1 فنجان

گوجه فرنگی

3 تکه

پیاز

2 عدد

برنج نیمه پخته

یک و نیم فنجان

سرکه و شکر و زرشک

کافی

فلفل دلمه ای

چند دانه عطر

طرز تهیه کدو سبز در خانه

طرز تهیه کدو سبز در خانه

مرحله اولیه

برای تهیه یک دلمه خوشمزه از کدو سبز، در ابتدای کار کدو سبز بزرگ را خوب می شوییم. سپس همراه با پوست آن را از وسط نصف کرده و با ابزار مخصوص کدو را از داخل تمیز می کنیم. کدو تنبل را در آب جوش همراه با نمک به مدت 15 دقیقه بجوشانید.

مرحله دوم

سپس از آب در حال جوش خارج می کنیم و در آبکش می گذاریم تا آب اضافی و لیوان آن خنک شود. سپس برنج را که دو ساعت خیس کرده ایم آبکش می کنیم و در قابلمه آب جوش می ریزیم و مقداری نمک پخت می ریزیم.

سطح سوم

در این مرحله وقتی برنج نیم پز شد آن را آبکش کنید و کنار بگذارید. سپس پیاز را بشویید و تمیز کنید. سپس آن را به قطعات کوچک برش می دهیم. ماهیتابه ای بردارید و با کمی روغن حرارت دهید تا داغ شود.

مرحله چهارم

در این مرحله پیاز خرد شده را به روغن اضافه کنید و خوب تفت دهید تا شیشه ای و سبک شود. سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه کرده و تفت دهید. حالا گوشت و سیر را به آن اضافه کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله به تفت دادن مواد با حرارت زیاد ادامه می دهیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند و عطر سیر و ادویه ها ظاهر شود. سبزیجات دلمه را اضافه کنید و کمی تفت دهید. در پایان برنج نیم پز و زرشک را به آن اضافه کنید.

مرحله ششم

در این مرحله گوجه ها را پوره کرده و با کمی روغن زیتون روی آتش بگذارید تا مقداری از آب آن تبخیر شود. یک ظرف نسوز بردارید و پوره گوجه فرنگی را کف ظرف بریزید. سپس داخل کدو را با مواد برنج پر می کنیم.

عکس کدو سبز

مرحله هفتم

کدو حلوایی را روی پوره گوجه فرنگی قرار دهید. سپس سرکه و شکر را بسته به ذائقه با هم مخلوط کرده و روی پوسته ها می ریزیم. کنار دلمه فلفل ها را می گذاریم و روی آن ها را با فویل می پوشانیم و به مدت نیم ساعت در فر می گذاریم تا پخته شود.

مرحله هشتم

کدو تنبل را می توان سرخ کرد، اما کدو تنبل آب پز سالم و رژیمی است. این غذا را می توان با ماست و سیر سرو کرد. در دستور اصلی این غذا اصلا رب گوجه فرنگی وجود ندارد بلکه از پوره گوجه فرنگی استفاده شده است. اگر رنگ قرمز را بیشتر دوست داریم می توانیم از رب گوجه فرنگی هم استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید