مستند «سبز بندر» دیدنی شد/ ماجرای پدر سردبیر «نوین ایران» – خبرگزاری «مهر» اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش فیلم های مستند، تجربی و پویا، منوچهر مشیری کارگردان مستند «سبز بن در» گفت: اگر به کارنامه من نگاهی بیندازید، خواهید دید. متوجه باشید که پس از تجربه ای که در زمینه مستندسازی اجتماعی در دهه شصت داشتم، ترجیح دادم در دهه هفتاد به دنبال چهره های موثر و ماندگار و افراد مشهور باشم. بیاورید به مبدا خدمات بروید. از جمله این افراد می توان به نیما یوشیج، محمد معین اشاره کرد که مستندهایی درباره آنها ساخته شد. ساخته شده. سبز بن در نیز بیست و چهارمین مستند پرتره ای است که ساخته ام.

وی ادامه داد: برای ساخت مستندی از پروفسور احمد سامی گیلانی تحقیق را شروع کردم و در سال 2018 آن را ساختیم. متاسفانه همزمانی با توجه به شیوع ویروس کرونا، عکاسی از معلم به دلیل سن و سال و نیاز به مراقبت از سلامتی او دشوار و کند بود، اما به دلیل محدودیت های معلم، بر مشکلات غلبه کردیم و عکس را از دست ندادیم و خانواده اش. . از هر فرصتی برای عکاسی از آن استفاده کردیم.

مشیری افزود: «سبز بن در» آماده نمایش است و برای آن ارائه خواهد شد. با توجه به فوت استاد، فکر می کنم طرفدارانش دوست دارند این فیلم را ببینند. پروفسور سامی گیلانی فراز و نشیب و زندگی جالبی داشته است. در جوانی جذب فعالیت های سیاسی شد و پس از کودتای 28 مرداد عازم کشورهای بلوک شرق شد، اما پس از مدتی ناامید از آرمان های موعود به ایران بازگشت و زندگی خود را وقف ادبیات کرد.

این کارگردان ادامه داد: «سبز بن در» ۷۸ دقیقه طول می کشد، قطعا نمی توان از تمام جذابیت ها و فراز و نشیب های زندگی این استاد در یک فیلم گفت، بسیاری از آثار او در آرشیو مرکز نگهداری می شود و این دراز مدت. اسناد می توانند توسط سایر سازندگان مستند استفاده شوند.

این کارگردان که مستند جهان خانه و زهر من است را کارگردانی کرده است آر، ز شمع مرده را به خاطر بسپار آراو فیلم «حک تا حک»، «شناسای سخن» را به تصویر کشید و گفت: «در چند سال گذشته چندین مستند با همکاری مرکز توسعه ساخته‌ام. منوچهر مشیری در سخنانی از همراهی خود با پروفسور سامی گیلانی گفت: بارزترین وجه شخصیتی ایشان دقت ایشان است. بودن و به کارش علاقه مند بود. اگرچه او بیش از صد سال سن داشت، اما لحظه زندگی حرفه ای او دور این اتفاق نیفتاد و پیری عشق او به کار را از بین نبرد. او سرشار از شوق و انگیزه بود.

مستند «سبز بن در» به کارگردانی منوچهر مشیری روایتی از زندگی است. زمان و رای و اندیشه ها احمد سامی گیلانی (11 فوریه 1299 – 2 آوریل 1402) – مترجم، ویراستار و نویسنده ایرانی، عضو دائم فرهنگستان زبان و ادب فارسی. او را پدر چاپ جدید ایران می دانند. «سبز بن در» اجرای مرکز گسترش فیلم های مستند، تجربی و انیمیشن است که به زودی در مراسمی ویژه عرضه می شود.

تهیه کنندگان این مستند عبارتند از کارگردان، محقق و تهیه کننده: منوچهر مشیری، تصویربردار: رضا تیموری، تدوین: شیرین وحیدی، صدابرداران: سید محمد جلال حسینی و احمد تایصدابردار: گیسو آزادمجری طرح: شهناز ناتیک، عکاس: سهیل صباحی، محصول مرکز گسترش فیلم مستند تجربی. و روایت.

دیدگاهتان را بنویسید