مراکز معاینه خودرو فاقد استاندارد هستند



به گزارش اقتصاد آنلاین؛ محمدرضا درگاهی، معاون ارزیابی انطباق محصولات و نظارت بر استاندارد سازمان ملی استاندارد در بازدید از برنامه تهران 20، به بیان شاخص های استاندارد در کشور پرداخت و گفت: استاندارد به معنای سفارش کالا و خدمات است. قانون تدوین استاندارد سال 1375 در کشور به تصویب رسید و شرکت ملی استاندارد موظف است در زمینه کالا و خدمات به مردم ضمانت دهد.

درگاخی افزود: استانداردسازی، اندازه گیری، ارزیابی و گواهینامه کالاها بر عهده شرکت ملی استاندارد است. این استاندارد به دو صورت اجباری و تشویقی توسط شرکت گزارش می شود. در استاندارد اجباری کد زیر محصول قرار می گیرد و خریداران می توانند با ارسال کد به تمامی ویژگی های محصول دست یابند.

معاون ارزیابی انطباق محصولات و نظارت بر استاندارد سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه تمامی استانداردها کارخانه ای و تابع اصول است، گفت: طرح طاها در سازمان ملی استاندارد به طور مستمر از مراکز تولید، توزیع و عرضه نمونه برداری می کند. و اصالت محصولات را تایید می کند. ما قصد داریم با ایجاد یک سیستم رتبه بندی استاندارد بین تولیدکنندگان رقابت ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه 85 استاندارد اجباری خودرو در کشور وجود دارد، گفت: خودرو تا زمانی که استاندارد تایید نشود شماره گذاری نمی شود. پس از کنترل بسیار فشرده در سال گذشته 5 خودرو تیبا، تیبا 2، ساینا، پژو جی ال ایکس و سمند را حذف کردیم و اکنون در کشور تولید نمی شود و این تولیدات فعلی تعهدات خودروسازان به مردم است. در حال حاضر تصویب نامه ها سه ماهه است و نظارت جامعی بر حوزه خودرو داریم.

درگاهی با بیان اینکه استانداردهای تولید خودرو در سایر کشورها به دلیل رقابت بالاتر است، گفت: تلاش می کنیم استاندارد را از 85 به بیش از 120 در کشورمان برسانیم. ما 200 استاندارد قطعات خودرو داریم که 50 مورد از آنها اجباری است. در نظر داریم استاندارد قطعات را به 500 قطعه برسانیم.

معاون ارزیابی انطباق محصولات و نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد گفت: بزرگترین مشکل ما در بررسی استاندارد خودروها مراکز معاینه فنی است چرا که اکثر دستگاه های آنها قدیمی هستند. در جلسه اخیر هیات استاندارد یکی از مواردی که مطرح شد استاندارد اجباری دستگاه های معاینه فنی بود. از ابتدای سال استاندارد ابزار معاینه فنی اجباری شد.

وی خاطرنشان کرد: استاندارد خدمات پس از فروش در کشور ما اجباری نبوده است، اما بر اساس تصمیمات جلسه اخیر شورای عالی استاندارد، استاندارد کلیه مراکز خدمات پس از فروش از ابتدای سال اجباری شده است. . .

درگاهی با توجه به اینکه کیفیت گوشت تنظیم شده بازار رضایت مردم را جلب نکرد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه واردات و نظارت بر گوشت را بر عهده دارد. اما سازمان ملی استاندارد با همکاری اداره کل استاندارد استان تهران از 51 مرکز سبزیجات در تهران نمونه برداری و آزمایشات شیمیایی و میکروبیولوژیکی انجام داد. نتایج تا ده روز آینده اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید