استفاده از مواد شوینده و خطر ابتلا به آسم در نوزادان


بر اساس مطالعات منتشر شده در مورد ارتباط بین استفاده از محصولات پاک کننده و بیماری های تنفسی، برخی از این مواد می توانند خطر ابتلا به بیماری های ریوی مانند تنگی نفس یا آسم را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن نوزاد در معرض مواد شوینده خانگی در سنین پایین با آسم دوران کودکی و خس خس سینه تا سه سالگی مرتبط است.

دکتر تیم تاکارو، کارشناس ارشد این مطالعه و استاد علوم پزشکی در دانشگاه سایمون فریزر در کانادا، می‌گوید این باور رایج که «خانه تمیز» باید بوی محصولات تمیزکننده را بدهد، اشتباه و خطرناک است.

قبلاً ارتباطی بین محصولات پاک کننده و آسم در بزرگسالان ایجاد شده بود. در این مطالعه به سلامت نوزادان توجه ویژه ای شد.

تاکارو و تیمش داده های والدین بیش از 2000 کودکی را که از بدو تولد تا چهار ماهگی در معرض محصولات پاک کننده قرار داشتند، تجزیه و تحلیل کردند.

اکثر کودکان در این مطالعه سفید پوست بودند و تا سن سه تا چهار ماهگی در معرض دود تنباکو نبودند و تقریباً 70 درصد آنها هیچ سابقه خانوادگی آسم نداشتند. سپس کودکان در سن سه سالگی معاینه شدند تا مشخص شود که آیا آسم، حساسیت آلرژیک یا خس خس مکرر دارند یا خیر.

این مطالعه نشان داد که کودکانی که در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که در آن از برخی محصولات پاک‌کننده بیشتر در دوران شیرخوارگی استفاده می‌شود، در سن سه سالگی بیشتر در معرض خس‌خس سینه، خس‌خس سینه آتوپیک مکرر و آسم هستند.

رایج ترین پاک کننده ها مایعات ظرفشویی، شوینده های ماشین ظرفشویی، پاک کننده های سطوح همه منظوره، پاک کننده های شیشه و مایعات لباسشویی بودند.علاوه بر این، پاک کننده های معطر و اسپری با بالاترین خطر ابتلا به بیماری های تنفسی مرتبط بودند.

دلایل آسیب پذیری بیشتر کودکان:

سیستم ایمنی و تنفسی آنها هنوز در حال توسعه است.
نوزادان بیشتر وقت خود را در داخل خانه به خزیدن و لمس کردن بسیاری از سطوحی که از محصولات پاک کننده استفاده می شود می گذرانند.
– تعداد تنفس نوزادان نسبتاً زیاد است.

برخی از محصولاتی که به راحتی می توان از آنها اجتناب کرد، خوشبو کننده های هوا با ترکیبات عطر نامشخص یا نرم کننده های پارچه هستند که ممکن است محرک های آسم داشته باشند.

کارشناسان می گویند بسیاری از اقلام را می توان با آب گرم صابون تمیز کرد. سرکه، جوش شیرین، آب داغ و صابون بدون عطر در برخی موارد پاک کننده های خوبی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید