مجوز هیچ پلتفرمی باطل نشده است / هیچ شکایتی از رعایت قوانین نداریم – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی. ساتراسعید مقیشه، رئیس سازمان تنظیم مقررات قوانین رسانه ای صدا و تصویر فراگیرساترا) گفت: انجام مأموریت های مشروع ساتراتحت نظارت مجریه و مقننه است و اخیرا مکاتبات معاونت حقوقی رئیس جمهور با ساترا در این اختیارات و تکلیف انجام شد ساترا توجه ویژه ای به ناحیه صدا و تصویر فراگیر می شود.

وی در خصوص نامه رئیس صدا و سیما برای برخورد با تخلفات رسانه های صوتی و تصویری، گفت: بدون شک رگولاتوری سرلوحه کار سازمان است. قوانین رسانه ای صدا و تصویر فراگیرساترا) اجرای قوانین و اسناد بالادستی می شود و هیچ تعارفی در این زمینه ندارد.

معاون سازمان صدا و سیما با اشاره به این موضوع که در حال حاضر مجوز هیچ یک از رسانه های صوتی و تصویری فراگیر لغو یا تعلیق نشده است، گفت: چه زمانی ما از پلتفرم هایی برای رعایت قانون حمایت می کنیم. البته برخی از سیستم های نمایش درخواستی تخلفاتی داشتند که منجر به کسر امتیاز ارزیابی آنها شد. بنابراین در صورت ادامه روند کاهش امتیاز آنها و پایین آمدن آن از حداقل امتیاز لازم برای عملیات، اقدامات قانونی لازم را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه به ماموریت قانونی اشاره کرد ساترا وی در حوزه مقررات جامع رسانه های صوتی و تصویری اظهار داشت: اجرای ماموریت های قانونی ساترامورد نیاز نهادهای نظارتی در قوه مجریه و مقننه. اخیرا مکاتبه ای بین معاون حقوقی رئیس جمهور و ساترا در آن اختیارات و مسئولیت این کار انجام شد ساترا توجه ویژه ای به ناحیه صدا و تصویر فراگیر می شود.

موکیسه افزود: بر اساس حکم شورای عالی فضای مجازی کشور مبنی بر «توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن»، جلوگیری از انتشار مطالب و خدمات مخرب، ناسالم و ناایمن از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و با توجه به ماموریت ساترا در زمینه کنترل صدا و تصویر فراگیر، ساترا هدف آن پیگیری وضعیت محتوای صوتی و تصویری است.

رئيس هیئت مدیره ساترا وی خاطرنشان کرد: بسیاری از هواداران و هواداران نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به شدت از اوضاع انتقاد کرده‌اند. رها فضای مجازی بود و این مورد نیاز از جانب ساترا باید برای بهبود محتوای صوتی و گرافیکی در فضای مجازی تدابیری اتخاذ کرد.

مقایسه وی با اشاره به لزوم رسیدگی به نهاد خانواده و کودکان و نوجوانان در فضای مجازی گفت: یکی از مهمترین وظایف دولت حمایت از خانواده ها، کودکان و نوجوانان در فضای مجازی است که در سند نیز بر این امر تاکید شده است. حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مصوب شورای عالی فضای مجازی. مشخص شده است که تمامی پلتفرم ها و ارائه دهندگان محتوا موظف به ارائه تبلیغات و محتوا مضر برای گروه سنی کودکان و نوجوانان که یکی از اولویت های اصلی است ساترا این چیزی است که باید از آن مراقبت کرد محتوا مضر برای گروه سنی کودکان و نوجوانان نباید در برنامه های این گروه سنی توسط رسانه های فراگیر صوتی و تصویری تولید و پخش شود.

وی همچنین به طرح جامع و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی به عنوان سند دیگری که بر سلامت محتوا در فضای مجازی تاکید دارد، اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف راهبردی تعیین شده در سند طرح و معماری کلان شبکه ملی اطلاعات، حضور جهت دار و هدفمند در عرصه ملی و فراملی فضای مجازی برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی است. در حالی که شاهد ما برخی هستیم محتوای غنی سازی رسانه های صوتی و تصویری تولید و منتشر می کنند که کاملا مغایر با گفتمان انقلاب اسلامی است و بارها چنین مطالبی مورد اعتراض بخشی از جامعه قرار گرفته است.

وی افزود: در این سند تعدادی از اقدامات برای سالم سازی محتوا تدوین شده است که نشان دهنده عزم جدی کشور برای بهبود سلامت و کاهش محتوای مضر است و همچنین تعدادی از مشاهدات انجام شده در ساترا این نشان می دهد که محتوای برخی رسانه های صوتی و تصویری جهانی در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی آسیب دیده است.

موکیسه در پایان تاکید کرد: ساترا در مورد مواضع قانونی خود در مورد حمایت از حقوق تماشاگران رسانه های جمعی صدا و تصویر فراگیر برجسته خواهد شد و به زودی دستیار کاربران و مقررات اجتماعی خواهد بود ساترا نشست هایی با حضور رهبران رسانه ها، نخبگان رسانه ای و سایر گروه های فعال فرهنگی و اجتماعی برای گفتگوی موثر بین ساترا و چهره های عمومی کشور تشکیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید