سلسله نشست های «زبان علمی فارسی» برگزار می شود – خبرگزاری مهر ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، از زمان پیدایش دارالفنون تا به امروز، نزدیک به دو قرن می گذرد که اندیشمندان ایرانی تلاش کردند زبان علمی فارسی را همگام با پیشرفت دانش و فناوری در علوم مختلف به روز کنند. تلاش هایی که گاه شخصی و خارج از منافع شخصی است و گاه از طریق نهادهای رسمی. با این حال، اکنون هزاران اصطلاح و واژه علمی در فارسی وجود دارد که درک مفاهیم علمی را برای محققان ایرانی آسان‌تر و دقیق‌تر می‌کند.

پس از انقلاب دو نهاد فرهنگی در تقویت زبان علمی خدمات ارزنده ای به جامعه دانشگاهی ارائه کردند. ابتدا مرکز نشر دانشگاهی که با ایجاد گروه های تخصصی در عرصه واژه گزینی پیشگام بود و سپس فرهنگستان زبان و ادب فارسی که این مسیر را ادامه داد و توسعه داد.

مرکز نشر دانشگاهی به منظور آشنایی با آنچه بر زبان فارسی علمی در این چند دهه گذشته و همچنین بررسی محورهای اصلی زبان علمی با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی و انجمن زبان‌شناسی ایران، وبینارهایی را برگزار می‌کند. که در آن پیشکسوتان واژگان و کارشناسان زبان سخنرانی های علمی می خوانند.

افتتاحیه این نشست های آنلاین ساعت 19 روز سه شنبه 7 تیرماه ساعت 14:01 با سخنرانی غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و ابراهیم آبادی رئیس مرکز نشر دانشگاهی برگزار می شود. . نشست های تخصصی از چهارشنبه 8 تیرماه با سخنرانی رضا منصوری آغاز و به مدت دوازده هفته (هر چهارشنبه ساعت 18:00) ادامه خواهد داشت.

لینک عضویت در جلسات:

https://webinar.itland.org/b/7xp-pgl-m5h-hbd

دیدگاهتان را بنویسید