ضرورت تدوین و سنجش شاخص‌های عدالت آموزشی در برنامه‌های توسعه کشور



استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه «تدوین و سنجش شاخص‌های عدالت آموزشی اکسیر گمشده برنامه‌های توسعه کشور است»، گفت: بدیهی‌ترین کار در اجرای عدالت آموزشی، تدوین شاخص‌ها و سپس سنجش آن است. شاخص هایی که متاسفانه اجرا نشد.

به گزارش ایسنا، هشتاد و سومین نشست علمی و تخصصی با موضوع «نحوه اجرای عدالت آموزشی در برنامه هفتم توسعه» با سخنرانی دکتر ابوالقاسم نادری; استاد دانشگاه تهران و دکتر رضوان حکیم زاده; یک استاد دانشگاه و معاون وزیر آموزش و پرورش به صورت مجازی میزبان مرکز توسعه و تحقیقات پیشرفته سازمان برنامه و بودجه بود.

در ابتدای این نشست دکتر ابوالکاسم نادری در خصوص بحث عدالت آموزشی در کشور گفت: توسعه و سنجش شاخص های عدالت آموزشی اکسیر گمشده برنامه های توسعه کشور است. بدیهی ترین کار در اجرای عدالت آموزشی، تدوین شاخص ها و سپس سنجش این شاخص هاست که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گام آخر پیوند شاخص ها و معیارهای اجرای عدالت آموزشی با منابع و ردیف های اعتباری است که در برنامه هفتم توسعه باید به آن توجه ویژه شود.

نادری در تبیین عبارت عدالت آموزشی در برنامه هفتم به نمایه سازی پرداخت و افزود: از نظر تئوریک باید در مورد مفهوم عدالت آموزشی به توافق برسیم و نباید این اهمیت را فراموش کرد که برابری آموزشی در مقابل مفهوم آموزشی است. انصاف.

وی در تشریح تفاوت دو مفهوم عدالت و عدالت آموزشی گفت: مفهوم عدالت آموزشی همواره توزیع برابر منابع عمومی را مد نظر قرار می دهد، اما در مفهوم عدالت آموزشی علاوه بر منابع باید بر پیام نیز تاکید شود. برابری در آموزش و بازار کار

این عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص تعریف ساده از عدالت آموزشی گفت: منفعت به اندازه شایستگی یعنی عدالت آموزشی.

وی در پایان سخنان خود گفت: با رعایت اصل عدالت آموزشی باید بتوانیم با استفاده از مکانیزم های مختلف منابع را به صورت هدفمند تخصیص دهیم. با مکانیسم هایی که بر زبان آموزان، عملکرد و حتی نتایج تمرکز دارند، می توانیم منابع را به بهترین شکل ممکن تخصیص دهیم.

در ادامه این نشست دکتر رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از برگزاری این نشست گفت: اگر بپذیریم که آموزش به عنوان یک اصل باید توسط دولت برای مردم ارائه شود، باید پاسخگوی این موضوع باشیم. سوال این است که چرا در برخی از مناطق کشور دانش آموزان نمی توانند آموزش باکیفیت را به نحو مطلوب دریافت کنند؟

این دانشکده دانشگاه ادامه داد: بر اساس دستور رهبری باید شرایط رشد دانشجویان در مناطق دوردست و مناطق برخوردار کشور با همین کیفیت فراهم شود.

وی ادامه داد: در تعریف برابری آموزشی بر این اصل تاکید می کنیم که حرکت از دسترسی به آموزش باید به سمت ایجاد فرصت برای یادگیری با کیفیت باشد. در واقع، دسترسی به فرصت های یادگیری با کیفیت، اجرای عدالت آموزشی را تضمین می کند.

این مقام مسئول آموزش و پرورش تاکید کرد: دسترسی به آموزش برای همه و برابری فرصت های یادگیری دو اصل اساسی در بحث اجرای آموزش است.

حکیم زاده افزود: دسترسی همگان به آموزش، دسترسی خود دانش آموز به آموزش، تطبیق نظام آموزشی با نیازها و تعامل عادلانه با همه اقشار چهار اصل اصلی عدالت آموزشی محسوب می شود.

وی در پایان گفت: اجباری شدن دوره ابتدایی در مناطق محروم و استفاده از مدارس دو زبانه رایگان، اصلاح سیاست جذب معلم در مناطق محروم، عزم ملی برای تولید تبلت های ملی برای استفاده همه دانش آموزان، اصلاح سیاست های منتج به تجاری سازی آموزش و پرورش. و تدوین مدل کیفی مدارس دولتی را باید به عنوان راهکارهای عملی در اجرای عدالت آموزشی تلقی کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید