ما از هر ابتکاری که به ثبات منطقه کمک می کند حمایت می کنیم / در جریان مذاکرات در وین به دوستان خود اطلاع می دهیم



وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران به عنوان کشوری بزرگ در منطقه همواره نقشی اساسی، کلیدی و سازنده داشته و در حوادث منطقه مشارکت خوبی داشته ایم، گفت: ما حمایت میکنیم .

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در پایان سفر خود به قطر در جمع خبرنگاران درباره نتایج سفر خود به این کشور عربی گفت: در جریان مذاکرات امروز با امیر قطر و وزیر امور خارجه درباره روابط دوجانبه، مسائل مختلف و … مشکلاتی که وجود داشت و همچنین مسائلی که می تواند به افزایش تعداد تجار ایرانی در قطر کمک کند، مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به روابط دو کشور و نظرات ارزشمند امیر قطر، توافق کردیم که در روزهای آینده تعدادی از وزرای ایرانی بنا به دعوت و در خصوص مسائل اقتصادی، تجاری و همکاری های علمی به دوحه سفر کنند. . و فناوری و حوزه‌های مختلف مورد علاقه دو کشور از جمله موضوع مراقبت‌های بهداشتی و کنترل تاج در قطر مطابق با تجربه ایران است و در عین حال تجربه خوبی در قطر برای گفتگو وجود دارد. و مشورت کنید

یک دیپلمات عالی رتبه کشورمان در این خصوص گفت: در آینده نزدیک هیاتی از ایران وارد دوحه می شود و تبادل این تجربیات می تواند به هر دو طرف کمک کند و با تشکیل در این کشور می توانیم در این راستا کمک کنیم. بدون تردید.”

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در روابط ایران و قطر، همکاری و گفت و گوی منطقه ای است، افزود: ایران بارها ایده هایی را برای تقویت روند همکاری و گفت و گو مطرح کرده است که منجر به همکاری در پیشنهادات امیر قطر یکی از روسای جمهور منطقه است که همواره از ایده های مطرح شده توسط جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده است.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه معتقدیم حل برخی از بحران های منطقه تنها یک راه حل سیاسی است و نباید با زور، نظامی گری و هژمونی به حل و فصل منطقه بپردازیم، افزود: تجربه سال های اخیر نشان داده است که مفید است. نه منطقه. …

امیرعبداللهیان در این خصوص اظهار داشت که ایران به عنوان کشوری بزرگ در منطقه همواره نقش اساسی، کلیدی و سازنده ایفا کرده است و ما در منطقه چه در مبارزه با داعش و چه در همه موارد ضلع خوبی بودیم. گفتگو در ایران وی گفت: “ما از هر ابتکاری که به ثبات، امنیت و توسعه منطقه کمک کند، حمایت می کنیم.” امروز نیز سخنان بسیار خوبی را از امیر قطر به این مناسبت شنیدیم، حمایت ها و دیدگاه های وی در مورد توسعه گفت و گوهای منطقه ای که منجر به همکاری های همه جانبه منطقه ای و همکاری های جمعی منطقه ای خواهد شد. ما هم از این ایده ها و هم از ابتکاراتی که داریم استقبال می کنیم. به این ایده ها اضافه می کنیم و امیدواریم که منطقه بیش از پیش مسیر رشد، توسعه و پیشرفت فراگیر را طی کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره رایزنی های ایران با مقامات عمانی و قطری درباره مذاکرات وین، گفت: طبیعتاً ما دوستان خود در منطقه را در مذاکرات وین مشارکت می دهیم و آنها به عنوان همسایگان ما حق دارند بدانند چه خبر است. بگذارید آنها بین ما و کشورهای 1+5 باشند.

وی گفت: ما معتقدیم که دستاوردهای ایران در توسعه دانش هسته ای صلح آمیز می تواند در دسترس همه کشورهای منطقه، کشورهای مسلمان و همسایگان ما باشد. برخی از همسایگان ما آنها را اذیت می کنند.

امیرعبداللهیان در این زمینه خاطرنشان کرد: البته یکی از اهداف ما در این گفتگوها و سفرها در کنار سایر اهداف سفر، اطلاع رسانی روایت خود از مذاکرات وین است و دوستان ما در منطقه نیز ارائه می دهند. چه کسی در میز مذاکره کمک می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید