فعالیت های فرهنگی ایران و ونزوئلا باید از سر گرفته شود – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در ادامه برنامه های سفر خود به ونزوئلا با ارنستو ویگاس وزیر فرهنگ ونزوئلا در محل اقامت سفیر کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

اسماعیلی در این دیدار ضمن تبریک حضور خود در این کشور به منظور توسعه روابط فرهنگی و همچنین بازدید از نمایشگاه ایران و ونزوئلا و افتتاح نمایشگاه اسپانیایی، به دولت و مردم ونزوئلا تبریک گفت. ترجمه از خاطرات مقام معظم رهبری به نام “اتاق شماره 14” انجام شد، ساز را خوشحال کرد.

وی با ابراز امیدواری از از سرگیری رایزنی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا، افزود: دو کشور باید برگزاری رویدادهای مهمی مانند روزها و هفته‌های فرهنگی مشترک را از سر بگیرند.

وزیر فرهنگ ظرفیت های فرهنگی ایران را زمینه ساز توسعه روابط فرهنگی دو کشور دانست و گفت: اشتراک فرهنگی و دیدگاه مشترک در عرصه بین المللی زمینه ساز توسعه روابط بین حوزه های مختلف است. و بحث مقاومت و مقابله با استکبار یکی از زمینه های فکری است و این فرهنگ بین دو کشور است که می تواند زمینه ساز برگزاری جشنواره های فرهنگی و مقاومت اعم از ترجمه و انتشار کتاب به صورت دوجانبه یا چند جانبه باشد. .

اسماعیلی به برگزاری رویدادهای فرهنگی در ایران از جمله نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره کرد و از همتای ونزوئلایی خود برای بازدید از این نمایشگاه دعوت کرد.

وی موضوع تجلیل از شخصیت های برجسته عرصه مقاومت دو کشور مانند سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی که جایگاه بسیار ارزشمندی در بین مردم ونزوئلا دارد و هوگو چاوز را شایسته توجه دانست و گفت: برنامه ای جامع. تفاهم فرهنگی و تبادل فرهنگی و امضای تفاهم نامه رسانه های فراگیر نیز می تواند در دستور کار طرفین قرار گیرد.

اسماعیلی با اشاره به حوزه های مختلف فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در داخل و خارج از کشور، به فرصت های موجود برای توسعه روابط فرهنگی به موازات روابط سیاسی اشاره کرد.

وزیر فرهنگ همچنین به معضل تروریسم رسانه ای علیه ملت های ایران و ونزوئلا اشاره کرد و گفت: اقدامات فرهنگی می تواند هویت ملت ها را به طور جدی حفظ کند و این حملات را خنثی کند و همکاری های دوجانبه در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وزیر فرهنگ ونزوئلا همچنین ضمن خیر مقدم به وزیر فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در رابطه با کتاب مبارزه با استکبار “سلول شماره 14” که برای اولین بار با ترجمه اسپانیایی در ونزوئلا عرضه می شود، توجه کرد. امکان انتشار این کتاب کار در ونزوئلا را گامی ارزشمند در زمینه تبادلات فرهنگی دانست و گفت: اجرای برنامه های مشترک فرهنگی با ایران مورد توجه است. مندی سلام او را رئیس دولت و ملت ونزوئلا می دانند.

وی با اشاره به اهمیت مقابله با تبلیغات دروغین علیه ایران و ونزوئلا، نسبت به اجرای برنامه های مشترک با همتای ایرانی خود در این زمینه ابراز علاقه کرد.

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه برنامه سفر خود به ونزوئلا از موزه زندگینامه رئیس جمهور فقید ونزوئلا در حوزه مقاومت بازدید کرد و از هوگو چاوز قدردانی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید