دبیر کل ناتو با ذخیره کامل نیرو به سئول رفت. چین و روسیه در دستور کار است


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دبیرکل ناتو در گفت وگو با رسانه های دولتی کره جنوبی اتهامات علیه روسیه، چین و کره شمالی را تکرار کرد و خواستار تقویت روابط بین ناتو و کره جنوبی شد.

خبرگزاری رونهاپ مصاحبه اختصاصی با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو را منتشر کرد. این مصاحبه قبل از سفر دبیر کل ناتو به سئول و در مقر ناتو در بروکسل انجام شده است.

به گزارش رویترز، استولتنبرگ یکشنبه (امروز) وارد سئول شد. به گفته ناتو، وی قرار است با پاک جین وزیر امور خارجه، لی جونگ سوپ وزیر دفاع و دیگر مقامات کره جنوبی دیدار کند.

دفتر یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که دبیر کل ناتو ممکن است با رئیس جمهور کره جنوبی در سئول دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر اهمیت تقویت همکاری میان ناتو و کره جنوبی برای مقابله با «جسارت نظامی فزاینده چین و دیگر تهدیدات جهانی» تاکید کرد.

وی درباره هدف از سفر خود به سئول گفت: «مهمترین پیام این است که من کاملاً معتقدم که باید مشارکت بین کره جنوبی و ناتو را تقویت کنیم، زیرا مسائل امنیتی مانند گذشته به هم مرتبط هستند. آنچه در آسیا و هند و اقیانوسیه رخ می دهد برای اروپا و ناتو مهم است و بالعکس.

در مصاحبه با این رسانه دولتی کره جنوبی، ینس استولتنبرگ شروع به تکرار مواضع کشورهای عضو ناتو در مورد چین کرد و گفت که موشک ها و “جسارت نظامی رو به رشد” چین یک تهدید جهانی است.

دبیرکل ناتو گفت: چین در حال سرمایه‌گذاری هنگفتی بر روی قابلیت‌های نظامی مدرن، موشک‌های دوربردی است که می‌توانند به تمام سرزمین‌های ناتو برسند، و به طور تهاجمی و سریع در حال توسعه قابلیت‌های هسته‌ای است.

یک مقام ارشد ائتلاف نظامی غرب ادامه داد: «ما می بینیم که چین کشورهایی را به عنوان مثال در منطقه دریای چین جنوبی تحت فشار و ارعاب قرار می دهد و این برای تجارت جهانی و آزادی دریانوردی مهم است.

وی در پاسخ به سوالی درباره تمرکز ناتو بر چین، تاکید کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی “یک توافق منطقه ای بین آمریکای شمالی و اروپا” باقی خواهد ماند اما “منطقه ما تحت تاثیر تهدیدها و چالش های جهانی خارج از منطقه ما قرار دارد.”


مصاحبه دبیرکل ناتو با خبرگزاری یونهاپ

ینس استولتنبرگ گفت: ما باید با این تهدیدها و چالش‌های جهانی از جمله چالش‌های چین مقابله کنیم و یکی از راه‌های انجام این کار، همکاری نزدیک‌تر با شرکای منطقه‌ای خود (ناتو) است.

این مقام ارشد غربی در گفت و گو با خبرگزاری یونهاپ به جنگ اوکراین اشاره کرد و گفت اگر روسیه در اهداف خود موفق شود، چین ممکن است جرات حمله به تایوان را داشته باشد.

به گفته وی، رهبران اقتدارگرای جهان “از نزدیک تماشا می کنند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تا چه اندازه در جنگ تجاوزکارانه خود موفق شده است.”

دبیرکل ناتو هشدار داد: اگر رئیس جمهور پوتین در اوکراین پیروز شود، پیام این خواهد بود که وقتی رئیس جمهور پوتین یا سایر رهبران مستبد از نیروی نظامی وحشیانه استفاده می کنند و قوانین بین المللی را نقض می کنند، به آنچه می خواهند می رسند.

وی ادامه داد: همچنین برای همه ما از جمله کره (جنوبی) خطرناک خواهد بود، زیرا در این صورت پیام این است که استفاده از زور راهی برای رهبران مستبد برای دستیابی به اهدافشان است و البته تایوان نمونه است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، موضعی در قبال کره شمالی اتخاذ کرد و این کشور را «تهدید امنیت جهانی» خواند.

او همچنین ادعای آمریکا مبنی بر کمک کره شمالی به روسیه و گروه نظامی واگنر در جنگ اوکراین را تکرار کرد. ادعایی که کره شمالی آن را رد کرد.

استولتنبرگ به یونهاپ گفت: «ما می بینیم که چگونه این گروه داوطلب که نقش مهمی در جنگ تجاوزکارانه روسیه ایفا می کند، مهمات راکتی را از کره شمالی دریافت کرده است. البته کره شمالی تهدیدی برای کل منطقه است، اما تهدیدی برای امنیت جهانی نیز هست.

سفر دبیرکل ناتو به منطقه با هشدار اخیر مقامات ارشد کره شمالی در مورد تلاش های ایالات متحده و متحدانش برای ایجاد “نسخه آسیایی ناتو” همزمان شد (بیشتر).

انتهای پیام/م




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دیدگاهتان را بنویسید