آب نارگیل؛ خواص، روش نگهداری و اقدامات احتیاطی برای استفاده


آب نارگیل یک نوشیدنی مغذی و سالم است که می تواند جایگزین خوبی برای آب میوه های شیرین و نوشابه های گازدار باشد. طعم شیرین مایل به شور این نوشیدنی خیلی ها را به خود جذب می کند، اما برخی آن را دوست ندارند. در ادامه به فواید سلامتی آب نارگیل و همچنین مضرات آن می پردازیم و همچنین نکات مهم محتوا و مصرف آن را بیان می کنیم.

آب نارگیل چیست؟

آب نارگیل همان آب درون نارگیل است که با شکستن نارگیل از آن خارج می شود. این آب در واقع یک مایع شفاف درون نارگیل های بالغ و نارس است. با بالغ شدن نارگیل، این مایع به یک پالپ سفید تبدیل می شود. گاهی اوقات به آن آب نارگیل سبز می گویند زیرا نارگیل سبز است. آب نارگیل با شیر نارگیل متفاوت است. شیر نارگیل به رنگ سفید شیری است و از گوشت رنده شده نارگیل رسیده تهیه می شود.

تفاوت آب نارگیل و شیر نارگیل
شیر نارگیل سفید رنگ است، در حالی که آب نارگیل مایعی شفاف است.

خواص آب نارگیل

این نوشیدنی سالم حاوی مواد مغذی مانند الکترولیت های پتاسیم، منیزیم و سدیم است که می تواند سلامت ما را بهبود بخشد. در زیر برخی از مزایای سلامتی آب نارگیل را شرح می دهیم.

1. منبع خوب مواد مغذی و الکترولیت ها

آب نارگیل گزینه خوبی برای رژیم غذایی کم کالری و کم قند است، زیرا هر فنجان (245 گرم) از آن تنها حدود 44 کالری و 9.6 گرم قند دارد. این نوشیدنی منبع عالی ویتامین C است. البته ارزش غذایی این نوشیدنی به محل تهیه و رسیده بودن میوه نارگیل بستگی دارد، اما به طور متوسط، طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، ارزش غذایی هر فنجان به شرح زیر است:

  • کالری: 44
  • چربی: صفر
  • سدیم: 64 میلی گرم
  • کربوهیدرات: 10.4 گرم
  • فیبر: صفر
  • شکر: 9.6 گرم
  • پروتئین: 0.5 گرم
  • ویتامین C: 24.3 میلی گرم
  • پتاسیم: 404 میلی گرم

این نوشیدنی همچنین حاوی منگنز (0.5 گرم یا 28 درصد DV برای زنان و 22 درصد DV برای مردان) و در مقادیر کمتر، منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، روی و مس است.

2. کم کالری است و به کنترل وزن کمک می کند

1 فنجان آب نارگیل خالص تنها حاوی 44 کالری است که 75 درصد آن کربوهیدرات، 15 درصد پروتئین و 10 درصد چربی است. سایر نوشیدنی های مغذی حاوی کالری بیشتری هستند. به عنوان مثال، هر پیمانه آب پرتقال حاوی 110 کالری است. این تفاوت کالری به دلیل کمبود قند در آب نارگیل است. آب نارگیل همچنین نسبت به سایر محصولات نارگیل مانند شیر نارگیل کالری کمتری دارد زیرا چربی کمتری دارد.

هیدراتاسیون کافی برای تغذیه سلول ها و بهینه سازی متابولیسم بدن ضروری است. نوشیدن آب نارگیل به جای نوشیدنی هایی مانند نوشابه ها و آبمیوه هایی که کالری بیشتری دارند می تواند به کاهش کالری و در نتیجه کاهش وزن کمک کند.

برخی از مارک های آب نارگیل همچنین حاوی پالپ نارگیل هستند که باعث می شود کالری و چربی بیشتری داشته باشند.

3. حفاظت از رادیکال های آزاد

آب داخل نارگیل حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند. اگرچه این نوشیدنی به تنهایی نمی تواند از همه انواع سرطان پیشگیری یا درمان کند، آنتی اکسیدان های موجود در آن برای مبارزه با آسیب سلولی مفید هستند.

4. کمک به کاهش قند خون

آزمایشات روی حیوانات نشان داده است که آب نارگیل می تواند سطح قند خون را تنظیم کند. البته تحقیقات انسانی کافی در این زمینه انجام نشده است.

5. کاهش فشار خون و خطر سکته مغزی

در یک مطالعه کوچک انسانی، فشار خون افراد با افزایش مصرف آب نارگیل کاهش یافت. این کاهش ممکن است به دلیل محتوای پتاسیم این نوشیدنی باشد، زیرا مصرف کم پتاسیم خطر ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد.

در 1 فنجان آب نارگیل پتاسیم بیشتری نسبت به 1 موز متوسط ​​وجود دارد. بر اساس تحقیقات، رژیم های غذایی سرشار از پتاسیم می توانند با کاهش فشار خون و حتی پیشگیری از سکته به سلامت قلب کمک کنند. مصرف آب نارگیل همراه با سایر غذاهای غنی از پتاسیم برای سلامت قلب بسیار مفید است.

6. تعادل الکترولیت و ریکاوری بهتر بعد از تمرین

برخی از مصرف کنندگان آب نارگیل آن را نوعی نوشیدنی ورزشی می دانند. الکترولیت ها (سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم) و کربوهیدرات های موجود در این نوشیدنی عملکرد ماهیچه ها را بهبود می بخشد در حالی که کالری کمتری نسبت به نوشیدنی های ورزشی معمولی بدون گلوتن دارند.

اگر زیاد ورزش می کنید (به خصوص در ماه های تابستان)، آب نارگیل می تواند بسیار مفید باشد. الکترولیت های موجود در این نوشیدنی به تنظیم تعادل مایعات و جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند. البته، شما همچنین باید بعد از تمرین، کربوهیدرات و پروتئین کافی را برای بدن خود تامین کنید.

7. کاهش آسیب شبکیه دیابتی

تاثیر مصرف آب نارگیل در کاهش آسیب شبکیه دیابتی

در آزمایشی بر روی موش، آسیب شبکیه ناشی از دیابت در موش هایی که آب نارگیل داده بودند کاهش یافت. البته ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا اثر مشابهی را در انسان مشاهده کنیم.

8. پیشگیری از سنگ کلیه

یک مطالعه کوچک نشان داد که آب نارگیل به از بین بردن پتاسیم، کلرید و سیترات کمک می کند و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.

9. فواید آب نارگیل برای پوست

هیدراتاسیون نامناسب می تواند منجر به خشکی و خشن شدن پوست و حتی پوسته پوسته شدن آن شود. نوشیدن آب نارگیل باعث آبرسانی بدن می شود و هیدراتاسیون مناسب نیز گردش خون و درخشندگی پوست را بهبود می بخشد. برخی از انواع آن با ویتامین C غنی شده است که خواص آنتی اکسیدانی زیادی دارد و به طور طبیعی سنتز کلاژن را تحریک می کند. سنتز کلاژن باعث سفت شدن و جوان شدن پوست می شود.

10. شکر اضافه شده را کاهش دهید

برخلاف نوشیدنی‌هایی مانند آب‌میوه‌های شیرین و نوشابه‌های گازدار، آب نارگیل تقریباً حاوی شکر نیست (البته بدون طعم). این ویژگی آن را برای بیماران دیابتی یا افرادی که به دنبال کاهش مصرف شکر هستند، گزینه ای عالی می کند.

هنگام خرید آب نارگیل، به دنبال محصولات خالصی باشید که از کنسانتره ساخته نشده اند و به دنبال انواع ساده بدون طعم و بدون شکر باشید.

12. هیدراتاسیون بدن در هنگام بیماری

اسهال و استفراغ باعث می شود بدن آب زیادی از دست بدهد. آب نارگیل به هیدراته شدن بدن کمک می کند و الکترولیت های بدن را بهتر از آب معمولی متعادل می کند. برخی از برندها با ویتامین های D و C غنی شده اند که در تقویت سیستم ایمنی نیز مفید هستند.

مضرات آب نارگیل

ممکن است از خود بپرسید که آیا نوشیدن روزانه این نوشیدنی مفید است یا خیر؟ به طور کلی، نوشیدن آب نارگیل برای اکثر افراد بی خطر است، اما استثناهایی وجود دارد. به عنوان مثال، اگرچه پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به هایپرکالمی شود. هیپرکالمی به معنای افزایش بیش از حد پتاسیم در خون است. آب نارگیل سرشار از پتاسیم است و نوشیدن مقادیر زیادی از آن می تواند این مشکل را ایجاد کند. بنابراین باید از مصرف منظم یا زیاد این نوشیدنی خودداری کنید. افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه یا مصرف داروهایی مانند مهارکننده های ACE نیز باید احتیاط کنند.

آب نارگیل سرشار از مواد مغذی است. FODMAP ها گروهی از کربوهیدرات ها هستند که می توانند باعث مشکلات گوارشی در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا بدتر شدن علائم آن ها شوند. کسانی که از رژیم غذایی محدود FODAMP استفاده می کنند، در صورت داشتن علائم، باید آب نارگیل را محدود کنند یا از آن اجتناب کنند.

روش صحیح نگهداری و نگهداری

اگر آب نارگیل را مستقیماً از میوه تهیه کرده اید، باید فوراً آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید. اگر از محصولات آب نارگیل استفاده می کنید، باید آنها را در یخچال نیز نگهداری کنید. نگهداری این نوشیدنی در هوای خنک به مدت 24 تا 48 ساعت آن را تازه نگه می دارد.

برخی از برندها از فرآیند پاستوریزاسیون برای افزایش ماندگاری محصول استفاده می کنند. در این صورت پس از خرید نباید محصول را در یخچال قرار دهید زیرا تا زمان باز شدن بسته بندی به مدت 12 ماه تازه می ماند.

اقدامات احتیاطی و هشدارها

در برخی موارد، باید با احتیاط از آب نارگیل استفاده کنید یا از آن اجتناب کنید. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

1. در دوران بارداری و شیردهی

اطلاعات کافی در مورد ایمنی استفاده از آب نارگیل به عنوان دارو در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. بنابراین بهتر است مراقب باشید در این مدت از آن استفاده نکنید.

2. کودکان

آب نارگیل برای کودکان بی خطر است. استفاده دارویی آن، در صورت استفاده صحیح، احتمالاً هیچ خطری ندارد.

3. فیبروز کیستیک

فیبروز کیستیک می تواند میزان نمک را در بدن کاهش دهد. برخی از بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک برای افزایش مصرف نمک (سدیم) نیاز به مایعات یا قرص دارند. آب نارگیل حاوی نمک کافی برای افزایش نمک در بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک نیست و همچنین حاوی مقدار زیادی پتاسیم است. اگر به فیبروز کیستیک مبتلا هستید، از این نوشیدنی برای افزایش نمک در بدن خود استفاده نکنید.

4. مقدار زیاد پتاسیم در خون

آب نارگیل سرشار از پتاسیم است. اگر سطح پتاسیم خونتان بالاست، باید از آن اجتناب کنید.

5. مشکلات کلیوی

هنگامی که مقدار پتاسیم خون افزایش می یابد، پتاسیم اضافی از طریق ادرار دفع می شود. اما اگر کلیه ها به درستی کار نکنند این اتفاق نمی افتد. اگر بیماری کلیوی دارید، قبل از نوشیدن آب نارگیل با پزشک خود صحبت کنید.

6. عملیات

نوشیدن آب نارگیل می تواند در کنترل فشار خون و قند خون در حین و بعد از جراحی اختلال ایجاد کند. بنابراین، حداقل 2 هفته قبل از جراحی باید استفاده از آن را متوقف کنید.

7. آلرژی

اگر به نارگیل حساسیت دارید، باید از آب نارگیل، شیر نارگیل و سایر محصولات ساخته شده از نارگیل و همچنین خود نارگیل خودداری کنید.

هر فنجان آب نارگیل حاوی حدود 10 گرم کربوهیدرات است که بیشتر آن (حدود 9 گرم) قند طبیعی است. برخی از مارک ها شکر اضافه می کنند. اگر لازم است مصرف قند خود را محدود کنید، برچسب مواد غذایی را به دقت بخوانید.

تداخلات دارویی

1. داروهای ضد فشار خون

آب موجود در نارگیل می تواند فشار خون را کاهش دهد. بنابراین مصرف همزمان آن با داروهای ضد فشار خون می تواند باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود.

2. داروهای دیابت

آب نارگیل می تواند سطح قند خون را کاهش دهد. بنابراین، مصرف آن همراه با داروهای دیابت می تواند منجر به کاهش بیش از حد سطح قند خون شود.

مسائل کلی

چه زمانی آب نارگیل بخوریم؟

بهترین زمان برای نوشیدن صبح زود است زیرا به تامین انرژی مورد نیاز در طول روز کمک می کند و برای کاهش وزن بهتر است.

– آب نارگیل بدن را تمیز می کند؟

این نوشیدنی سالم ماده ای سم زدایی است که ضمن ایجاد حس شادابی به آبرسانی و سم زدایی بدن نیز کمک می کند.

چرا بعد از نوشیدن آب نارگیل احساس سرگیجه می کنم؟

حتی پتاسیم خون افراد مبتلا به فشار خون بالا می تواند پس از نوشیدن مقدار زیادی آب نارگیل افزایش یابد. افزایش پتاسیم می تواند منجر به کاهش بیش از حد فشار خون و علائم خطرناکی مانند سرگیجه شود.

آیا آب نارگیل خون را رقیق می کند؟

نوشیدن آب نارگیل از لخته شدن خون جلوگیری می کند و به تنظیم سطح کلسترول خون کمک می کند. می توانید این نوشیدنی همه کاره را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به کاهش فشار خون و سطح کلسترول کمک کنید.

تو بگو

در این مقاله با فواید و مضرات آب نارگیل برای سلامتی آشنا شدیم و همچنین نکاتی را در مورد استفاده از آن توضیح دادیم. آیا تا به حال این نوشیدنی سالم و مغذی را مصرف کرده اید؟ یا خواندن این مقاله باعث شد به خوردن آن فکر کنید و گاهی اوقات آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید؟

کاهش وزن 12 کیلوگرمی به لطف رژیم غذایی گروه برنافیت

با توجه به تجربه 30 ساله دکتر کرمانی، رژیم غذایی گروهی بهترین راه حل برای حفظ انگیزه برای رژیم گرفتن و رسیدن به وزن دلخواه در مدت زمان کوتاه است. بیش از 90 درصد از افرادی که رژیم بورنافیت را دنبال کردند، توانستند در 3 ماه حداقل 12 کیلوگرم وزن کم کنند.


چگونه در مورد یک فروشگاه - مجموعه بهداشت و زیبایی

راه حل هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار! این مقاله صرفا جهت اطلاع رسانی است و نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص دارد. اطلاعات تکمیلی

دیدگاهتان را بنویسید