ابراز امیدواری وزیر این اداره برای تغییرات مخرب در صنعت نشر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه هیات امنای خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر چهارشنبه اول دی ماه در خانه کتاب ایران برگزار شد. و ادبیات …

این نشست با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی اکبر اشعری، محسن پرویز، محسن مومنی شریف، عادل پیغمی، علیرضا قزوه، محمدرضا محمدانی، مریم جدالی، علی محمد مدسر احمدوند و هیئت اسلامی برگزار شد. رهبری به عنوان اعضای هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب شدند.

ضرورت ملی شدن صنعت نشر کشور

در این نشست محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه دیدگاه من در جریان انتخابات هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران گردآوری افراد مجرب، چند جانبه و اهل علم بود، گفت: نشر، ادبیات و کتاب – این گروه انتخاب شد این کتاب به گفته دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موتور محرکه فعالیت های این وزارتخانه است. یعنی اگر بخواهیم در حوزه سینما که در نگاه اول بیشتر جلب توجه می کند مشکلاتی ایجاد کنیم و تعدیل هایی در آن ایجاد کنیم، باید این را به چرخه تولید کتاب وصل کنیم. واقعاً اگر بخواهیم یک اثر سینمایی بزرگ خلق کنیم، مبنای اصلی آن متن قوی است که باید در این زمینه ها نوشته شود. به همین دلیل است که ما روی این حوزه متمرکز شده ایم.

وی افزود: به همین دلایل باید روی این مجموعه تمرکز کنیم. اگر در حوزه فرهنگ نقصی وجود دارد و بخواهیم آن را برطرف کنیم، باید محصولات باکیفیتی در حوزه ادبیات و متن داشته باشیم و بیشتر وقت خود را در این زمینه صرف کنیم، زیرا این می تواند زمینه اصلی و اساسی برای تغییرات مورد انتظار در سایر حوزه های فرهنگ و هنر. با توجه به اهمیت حوزه کتاب، به ساختار، بودجه و نیروی انسانی این مجموعه توجه ویژه ای خواهیم داشت و به آنها خواهیم پرداخت. با وجود تمام محدودیت های بودجه ای، ما کمک بزرگی هستیم.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به سخنان رئیس جمهور مبنی بر ملی شدن صنعت نشر کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم این تحول به صورت جهشی رخ دهد. ما عقب‌نشینی‌هایی داریم که نمی‌توانیم منتظر پیشرفت عادی باشیم.

اسماعیلی در پایان سخنان خود با اشاره به موضوع ادغام نهادها و ایجاد خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: این نشست جایی است که باید در آن اندیشه تولید شود. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ما نیازمند تامل در ایده های تحول آفرین اصلی، گوش دادن به نظرات و سوالات عمیق هر یک از اعضا هستیم. امیدواریم با استفاده از این فرصت به یک توسعه اساسی و لذت بخش در این حوزه دست یابیم و بتوانیم مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه کتاب را در دولت مردمی و با حمایت های مردمی برآورده کنیم. رئيس جمهور.

خانه کتاب و ادبیات ایران; موسسه مرکزی وزارت اصناف

در بخش بعدی این نشست یاسر احمدوند (معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) با اشاره به اینکه خانه کتاب و ادبیات ایران یکی از نهادهای مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: : مؤسسه خانه کتاب و مؤسسه نمایشگاه های فرهنگی تأسیس شدند که به نوعی موتور محرک و بخش اجرایی فعال حوزه نشر و کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند. امیدواریم در دوره ای جدید از فعالیت با حضور هیئت امنا، صاحب نظران، صاحب نظران و صاحب نظران حوزه فرهنگ، شاهد اتفاقات و جهش های خوبی در فعالیت های این موسسه باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اعضای منصوب هیأت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران دارای تجربیات و دستاوردهای ارزنده ای در عرصه فرهنگی هستند، افزود: استفاده از حضور آنان فرصت مغتنمی برای معاونت فرهنگی و رهبری است. ” امیدوارم جلسات هیات امنا مثمر ثمر و پربار باشد. مؤسسه با سؤالات مهمی روبرو است. وضعیت فرهنگی کشور، نشر و کتاب شرایط خاصی است که نیازمند سیاست گذاری و بحث جدی است.

یاسر احمدوند در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم این گروه بتواند به محلی برای گفت و گوی این مشکلات تبدیل شود و برای برخی از مشکلات حوزه فرهنگ چاره جویی کند.

صنعت نشر کشور پویا است

پس از این نشست، علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) به بیان تجربیات هیئت امنای منصوب برای خانه کتاب و ادبیات ایران پرداخت و ادامه داد: برای آینده لازم است.

وی به موضوع ادغام این سه موسسه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: اگر این مجموعه‌ها ادغام نمی‌شد، برخی از مسائل تحولی که با کرونا مرتبط می‌شد، ضرورت بیشتری پیدا می‌کرد و باعث نگرانی ناشران و ناشران شده است. کتابها برای سالهای متمادی عملی خواهند شد. این گروه‌ها سال‌هاست که وجود دارند و در زمینه‌های اجرایی با هم همکاری می‌کنند، اما این همکاری به هیچ ارزش افزوده‌ای منجر نمی‌شود که اکنون در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیاسیون باشد. داده‌های جمع‌آوری‌شده در این مجموعه می‌تواند راهنمایی باشد و گزارش‌های استراتژیک می‌توانند از آموزش و سیاست‌های تخصیص بودجه حمایت کنند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: صنعت نشر پویا است و بزرگترین صنعت فرهنگی کشور است و در برابر تکانه های اقتصادی و اجتماعی مقاومت قابل توجهی از خود نشان داده است.

علی رمضانی در پایان سخنان خود گفت: ما همواره تلاش کرده ایم تا تولید چاپ اول آثار را در کشور تشویق کنیم و همین امر باعث کاهش تجدید چاپ در کشور شده است. مشکل تغییر سیاست، روش و فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی بسیار ضروری است و برای تحقق آن در خانه کتاب و ادبیات ایران نیازمند اراده جمعی هستیم.

در بخشی دیگر از جلسه هیأت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هر یک از اعضای هیأت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران به بیان دیدگاه های متفاوتی پرداختند. نویسندگان خانه کتاب و ادبیات ایران، رفع مشکل نمایشگاه های کتاب با 50 درصد تخفیف در شهرستان، توجه به صنعت کتاب، افتتاح دفتر کودک و نوجوان در موسسه، ایجاد دبیرخانه دائمی داخلی. و نمایشگاه های کتاب خارجی، تقویت توان علمی ناشران. برخی از رویدادهای فرهنگی با استفاده از تجربیات سایرین در خانه کتاب و ادبیات ایران، تجزیه و تحلیل اطلاعات خام موجود در مؤسسه و تجزیه و تحلیل آن برای برنامه ریزی های آتی، تمرکز داشت.

در پایان این نشست تصمیمات اعضای هیات امنای خانه کتاب و ادبیات ایران به طور جداگانه توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد.

دیدگاهتان را بنویسید