نگرانی را با یک حدس شروع کنید



معافیت مالیاتی صنعتگران و قالی بافان یکی از مواردی است که همواره مایه قوت فعالان این عرصه بوده است. از این منظر، آنها از دولت برای ادامه فعالیت خود انگیزه دریافت می کنند. اما با گمانه زنی ها مبنی بر حذف این مقاله، به نظر می رسد این صلابت شروع به نگرانی کسانی کرده است که در این زمینه فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار صنایع دستی ایسنا، معافیت مالیاتی یکی از قوانین مالیاتی است که برخی مشاغل را تحت شرایطی از پرداخت مالیات معاف می کند. این قانون که مساعدترین نگرش دولت را نسبت به برخی مشاغل دارد، وضعیت صنعتگران و قالی سازان را نیز در بر می گیرد.

بر اساس قانون مالیات های مستقیم 142، هنرمندان، صنایع دستی و کارگران فرش از پرداخت مالیات معاف هستند، اما این معافیت مستلزم تسلیم اظهارنامه مالیاتی است.

در حالی که اظهار نظر وزیر اسبق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در سال 2019 منتشر شد، از سود مالی برای دست اندرکاران این حوزه خبر می دهد، برخی کارشناسان معتقدند که دولت قبل تلاشی برای ماندگاری این حمایت ها نکرده است و همین موضوع باعث ایجاد گمانه زنی هایی در مورد این موضوع شده است. لغو معافیت مالیاتی هنرمندان

مرتضی میری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران که در جلسه کمیسیون اقتصادی دولت برای بررسی این موضوع حضور داشت، در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه متن لایحه خود منبع این خبر است، می گوید: از اتحادیه به جلسه دعوت شد. برای بررسی این موضوع و من در جلسه حضور داشتم. در این جلسه اعلام کردیم که لغو معافیت مالیاتی آسیب های جدی اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. چرا که حذف معافیت فرش و صنایع دستی آخرین مشوق های قانون برای فعالان این حوزه را از بین می برد.

وی ادامه می دهد: در نتیجه کارگاه ها تعطیل می شود و این اشتغال ارزانی که بخش خصوصی ایجاد می کند و دولت هزینه ای برای آن پرداخت نمی کند از بین می رود. تعداد کارگران این منطقه زیاد است و از دست دادن آن به این معناست که اکثر کارگران این منطقه که در روستا هستند به شهرها مهاجرت می کنند و جمعیت حاشیه شهرها افزایش می یابد و مشکلات جدی اجتماعی و امنیتی ایجاد می شود. بوجود امدن. علاوه بر این، دولت برای هر کدام از این افراد باید 500 میلیون تا یک میلیارد تومان برای هر شغل هزینه کند و این رقمی است که به نظر می رسد دولت توان پرداخت آن را ندارد.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران می‌افزاید: حذف معافیت‌های مالیاتی هنرمندان در واقع هزینه‌های دولت را افزایش می‌دهد. سقفی که آنها از این بخش می خواهند بسیار کمتر از هزینه هایی است که دولت برای ایجاد شغل می گذارد.

میری همچنین بیان می کند: «هدف اصلی این لایحه حرکت به سمت مالیات و درآمد شخصی است. دولت از حذف معافیت مالیاتی دو هدف دارد. یکی از آنها کمک به افراد برای ثبت شرکت و تبدیل شدن به یک شخصیت حقوقی و در هر صورت افزایش درآمد است.

وی ادامه می دهد: آنچه در این زمینه متوجه شدم این است که مردم نگاه کاملاً درآمد محور به این لایحه داشتند و در دو جلسه کمیسیون اقتصادی مقرر شد با خود آقای خاندوزی صحبت شود و بگوید که ایشان فقط درآمد را می بینند. پاسخگو نیست و باید به سؤالات دیگری توجه کرد. بنابراین این مواد قانون برای بررسی بیشتر برای بحث با دولت لغو شده است، اما از آنجایی که دسترسی ما محدود است و از طرف دیگر امکان تصویب لایحه بدون بحث بیشتر در این مورد وجود دارد که مایه نگرانی است.»

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران درباره تبعات حذف معافیت‌های مالیاتی برای صنعتگران و قالی‌بافان می‌گوید: با توجه به اینکه مشوق‌های دیگری برای حوزه‌های کاری مانند فرش و صنایع دستی مهم است که در بسیاری از موارد به آن بستگی دارد. اشتغال در مناطق روستایی و در سایر مناطق از اهمیت راهبردی برخوردار است.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر اعتبار مالیاتی تنها مشوق فعالان فرش و صنایع دستی است و اگر آن را بردارند تقریباً همه زیان های این حوزه را به همراه خواهند داشت. بنابراین بار مالی فعالیت در این حوزه آنقدر سنگین می شود که تولید فرش و صنایع دستی توجیه اقتصادی نخواهد داشت. از سوی دیگر، در مورد صنایع دستی و فرش، سؤال تنها در اهمیت اقتصادی آنها نیست، سؤال این است که فرهنگ این جامعه باید حفظ شود.

موضوع لغو مشوق های مالیاتی صنعتگران و قالی بافان در حالی مطرح شد که معاون صنایع دستی، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت وگویی تلفنی به صورت غیرمستقیم صحت این مفروضات را تایید و اعلام کرد که جزئیات بررسی ها در این خصوص اعلام خواهد شد. منتشر شده. به زودی.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید