فنلاند فردا رسما به ناتو می پیوندد



به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، پرچم فنلاند روز سه شنبه در مقر ناتو در بروکسل به نشانه ورود این کشور به این ائتلاف برافراشته می شود.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت فنلاند در 4 آوریل به طور رسمی به ناتو می‌پیوندد و پرچم این کشور در مقر ناتو در بروکسل برافراشته خواهد شد. استولتنبرگ پیش از نشست وزیران در بروکسل به خبرنگاران گفت: این یک هفته تاریخی است. فردا از فنلاند به عنوان سی و یکمین عضو ناتو استقبال خواهیم کرد. “

اداره ریاست جمهوری فنلاند نیز تایید کرد که فردا این کشور به ناتو خواهد پیوست.

دبیرکل ناتو روز جمعه گفت پس از موافقت ترکیه با ورود فنلاند به ائتلاف نظامی غربی، این کشور به زودی رسماً به عضویت ناتو پذیرفته خواهد شد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: همه 30 متحد ناتو اکنون پروتکل الحاق را تصویب کرده اند.

این اقدام نشان دهنده پایان دهه ها بی طرفی فنلاند در قبال ناتو بود.

فنلاند با روسیه هم مرز است. دولت فنلاند پس از رای ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که پیوستن به این ائتلاف موجب تقویت امنیت این کشور و افزایش ثبات و امنیت در منطقه می شود.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این اقدام اعلام کرد: در صورت استقرار نیروهای ناتو و سایر تجهیزات اضافی در فنلاند، روسیه اقدامات بیشتری را برای تضمین امنیت نظامی انجام خواهد داد.

الکساندر گروشکو معاون وزیر خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: روسیه در پاسخ به ورود فنلاند به ناتو، پتانسیل نظامی خود را در جهت های غربی و شمال غربی تقویت خواهد کرد. برخی اقدامات قبلاً اعلام شده است.

استولتنبرگ همچنین گفت که وزرای خارجه ناتو در نشستی که قرار است در 4 تا 5 آوریل برگزار شود، برنامه چند ساله حمایت از اوکراین را در نظر خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: حمایت های ما بلندمدت است بنابراین انتظار دارم وزرا برای تدوین یک برنامه چند ساله شروع به کار کنند. [حمایت] از اوکراین به توافق برسند. ناتو می خواهد با اوکراین نه تنها در مورد حمایت فوری نظامی، بلکه در مورد اصلاحات، مبارزه با فساد و حقوق اقلیت های ملی نیز صحبت کند.

دیدگاهتان را بنویسید