سوئیت سمفونیک «انقلاب» و دستاورد مهم مجید انتظامی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: ترانه‌هایی که در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برای ایام دهه فجر انقلاب اسلامی سروده و اجرا شد، آثار محکمی بود که وفادارترین شکل ممکن محقق شد و به موزه‌های همیشه همراه تبدیل شد که بی‌تردید در خیل یاد و خاطره مردم این سرزمین فراموش نخواهد شد. شرایطی که به جز موارد بسیار اندک هنوز در عرصه سرود و سرودهای انقلابی شاهد آن نیستیم و علیرغم تلاش های خوبی که در این زمینه صورت گرفته هنوز نتوانسته جای خالی این ترانه های یادگاری را پر کند.

اما مناسبت بازگشت به این مقوله مهم و معتبر اجتماعی به مناسبت دهه فجر امسال، فرصتی برای بررسی مجدد و البته یادآوری ارائه چند آهنگ و آثار موسیقایی متناسب با دهه فجر بود. فجر که گروه هنری خبرگزاری مهر در روزهای آینده تصمیم گرفت نگاهی دیگر به نحوه ساخت و تولید آن داشته باشد.

در دهمین گام از چرخه گزارش های «چاپ خوانی ترانه های فجر» به یکی از سمفونی های جاودانه موسیقی دهه هشتاد کشورمان می رسیم که بی شک سازنده آن یکی از مهم ترین استریمرهای موسیقی کشورمان است. اکثریت و موثرترین او آهنگساز چند دهه اخیر موسیقی کشورمان بوده است. هنرمندی ارزشمند که علاوه بر خلق آثار ماندگار فراوانی در زمینه آهنگسازی فیلم، در سایر عرصه های موسیقی نیز فعالیت های چشمگیری داشت و آثار ماندگاری از خود بر جای گذاشت. آره؛ مجید انتظامی هنرمند خستگی ناپذیری است که در سال های اخیر مقالات و گزارش های زیادی منتشر کرده است. اهنگساز انتخاب شده توسط کشور ما منتشر می شود و همیشه جزوه رکوردداران خلق ملودی های خاطره انگیز و ماندگار در زمینه های مختلف.

مجموعه سمفونیک

یکی از این آثار ماندگار به جا مانده از دهه هشتاد فعالیت انتظامی در عرصه موسیقی که می توان آن را به عنوان کارت ویزیت درخشان برخی از آثار برگزیده این آهنگساز در عرصه سینما و همچنین دیگر آثار وی دانست. سمفونی انقلاب اسلامی که در سال 1387 به نمایش عمومی درآمد. و توانست به عنوان یکی از آخرین اجراهای موسیقی کشورمان در عرصه های انقلابی عرضه شود. این سمفونی که در کنار دیگر پروژه های مجید انتظامی از جمله «ایثار»، «مقاومت»، «خرمشهر»، «این فصل را با من بخوان»، «کارون»، «صلح» یکی از آثار ملی – میهنی است. آثاری که توسط گروه های اجرایی نوشته شده است، توانستند در قالبی منسجم، آکادمیک و دانشگاهی، پروژه هایی را در حوزه موسیقی به عموم مردم ارائه دهند که اگرچه رنگ و بویی غیر استاندارد دارند، اما از کیفیت کافی برای اثری موسیقایی که با دیدی مستقل قابل بررسی و ارزیابی باشد. پست شود.

مجید انتظامی در بهمن ماه سال 87 در گفتگو با یکی از رسانه ها درباره انگیزه خود از ساخت این سوئیت سمفونیک که برای اولین بار پس از روی صحنه آمدن آن حضور داشت. رئیس «جمهوری» سپس و بعد در اجراهای دیگری در قالب یک قطعه موسیقی نیز به حاضران ارائه شد، توضیح داد: از آنجایی که می‌خواستم تجربه دیگری از ساختن سمفونی انقلاب داشته باشم، به دنبال پیامی از سوی مردم بودم. انقلاب.” با بهترین شعار جمهوری به اسلام رسیدم یعنی صلح و آفرینش. مهمترین لحظات انقلاب را جستجو کردم تا سمفونی انقلاب را خلق کنم. البته برای من آمدن امام و رحلت ایشان مهمترین لحظات انقلاب بود. بنابراین آنها را در برنامه قرار دادم و به این فکر کردم که موسیقی از کجا شروع می شود تا به آن نقاط برسد و در پایان چه می گوید.

مجموعه سمفونیک

این آهنگساز بیان کرد: هر حرکت این سمفونی به خودی خود حکایت از وقایع و رویدادهای مربوط به انقلاب اسلامی دارد. جزئیات وی هزینه ایده تولید و انجام این کار را پرداخت و گفت: در این کار از همان ابتدا سمفونی انقلاب اسلامی یکی از معدود آثار هنری مرتبط با موسیقی انقلاب در دهه های اخیر است که توانسته تا حدودی رنگ و بوی خاطرات موسیقی مسحورکننده سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی را بازآفرینی کند. . ما عشق، درگیری و پیروزی را می بینیم و در واقع شنونده در همه عرصه ها هم انقلاب و هم پیام صلح را می بیند. موسیقی این قطعه دائماً کلید می خورد زیرا دوست ندارم وقتی کسی به کنسرت می آید روی پشتی صندلی بنشینم. بلکه دوست دارم لبه صندلی همیشه منتظر اتفاق جدیدی باشد و بتوانم لحظه به لحظه در کنار موسیقی ام باشم. شوکی به مخاطبان خود آموزش دهید که در حین کار خمیازه بکشند نکش. موسیقی هم باید رنگ و بوی جغرافیای این مملکت را داشته باشد، به خصوص که ما در تمام قسمت های موسیقی از مضامین ایرانی با فرمول های بین المللی استفاده کردیم. چرا آه تو ای کاش تجهیزات داشتیم تا بتوانیم سازهای سنتی را کمی بیشتر بسازیم.

وی در این گفت و گو از احساس خود نسبت به ساخت این قطعه گفت: جمعیت زیاد در زمان ورود امام به حدی بود که من و پدرم در مقابل دانشگاه مورد بازجویی قرار گرفتیم. میلیون ها نفر نیز برای عزاداری امام به خیابان ها آمدند. من همه را به چشم خودم دیده ام و اجرای این اتفاقات در موسیقی با 100 نفر به گونه ای که تاثیرگذار باشد بسیار خطرناک است. چون نمی توان آن موج انسانی آن سال ها را مقایسه کرد و حتی با موسیقی و چند ساز این احساسات را بیان کرد.

مجموعه سمفونیک

مجید انتظامی پس از طی مراحل توسعه، تولید و تمرین پروژه «سمفونی انقلاب» در نشست خبری پیش از برگزاری سلسله کنسرت های خود گفت: «سمفونی انقلاب» حامل شعار صلح و سرشار از عشق است. و دوستی برای وطن: دستور ساخت این سمفونی پس از اجرا سمفونی «این فصل را با من بخوان» توسط دکتر ایمانی (معاون وقت وزیر فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی) به من پیشنهاد شد و من این کار را خواهم کرد. به صورت پراکنده شروع به کار کردم، اما از آنجایی که از یک مرکز موسیقی ساخته شد، ادامه پیدا نکرد، تولید را ترک می کنم. تا اینکه چند ماه پیش تولید را دوباره شروع کردم. البته طرح های متعددی برای ساخت این سمفونی مطرح شد و حتی ساخت یکی از آن ها مطرح شد. شعر یک سمفونی بود که داستانی را تعریف می کرد، اما بعد از گذراندن آن، احساس کردم که این کار انجام شده است و بسیاری از نوازندگان با شعارهای انقلابی و البته موسیقی نویسی آشنا، کاری انجام داده اند، بنابراین من نخواستم دوباره آن را تکرار کنم. شعارهای انقلابی بین او محبوب و آشنا برای مردم است، اما هیچ اشتیاقی برای اجرای یک ساعته برای عموم ندارد.

وی افزود: تصمیم گرفتم این سمفونی را بسازم. مستقر و بر اساس شعاری پرشور عمل کنید، به همین دلیل پیام صلح را که شعار جمهوری اسلامی هم هست و به نوعی با فجایع این روزهای رژیم صهیونیستی در غزه مرتبط است را محور می دانم. از این سمفونی […] کل سمفونی در چهار فصل ارائه شده است و در بخش جداگانه ای از این سمفونی به طور جداگانه به مسئله جهان پرداخته شده است که تصمیم گرفتم برای آن از موسیقی پاپ و عامه پسندتر استفاده کنم. اما در قسمت های دیگر که اکثرا ایرانی هستند، خواننده ایرانی در کنار گروه اجرا خواهد بود.

مجموعه سمفونیک

محمدجواد بشارتی پژوهشگر موسیقی اخیرا نظر خود را درباره اجرای زنده سمفونی انقلاب مجید انتظامی در یکی از رسانه های کشور بیان کرده و گفته است: مجید انتظامی یکی از مشهورترین آهنگسازان ایرانی در میان توده مردم است. آثار او پرمخاطب و پرطرفدار است مانند کرخه قبل از راین، بوی پیراهن یوسف، گرگ، روز واقعه. در عین حال رابطه کودک و عزت الله انتظامی نیز در این شهرت است. تاثیر نداشت. نمایشنامه ها و ملودی های خاطره انگیز، حضور خود انضباط، حضور هنرمندان سینما (انتظامی، حبیب رضایی و مریلا زارعی)، حرکات موزون و نورپردازی و طراحی بازی دست به دست هم داد تا علاوه بر ارکستر سمفونیک، کمی هم خارج از لباس جدی و فضای آشتی مردم عادی با ارکستر سمفونیک. مردم و تماشاگران پس از این فصل راضی و راضی سالن را ترک کردند. سالن ها مملو از شب های متوالی است و شور و شوق همیشگی مخاطبان گواه این گفته است. البته علاقه گیر از سازهای مختلف مانند گیتار، گیتار باس، سه ترها ، ساز چنگپیانو و کیبورد و اجرا تاثیر به ویژه، گروه سازهای کوبه ای و حضور درامرهای متعدد، محبوبیت و ارتباط اقشار مختلف مردم را شکل داده است. این شاید مهمترین دستاورد چنین کاری بود.

وی می افزاید: «سمفونی انقلاب اسلامی» شامل بخش هایی با عناوین «فجر»، «خجران»، «خورشید»، «تداوم نور»، «سازندگی» و «به سوی ایران 1404» است. عناوین بخش ها به خوبی بیانگر محتوای اثر است که مبتنی بر پیروزی انقلاب تا امروز و آینده انقلاب است (چشم انداز طرح 1404). به عبارت دیگر، سمفونی انقلاب روایتگر ظهور انقلاب و وقایع مرتبط با آن نیست، بلکه بیشتر به لحظه پیروزی و ظهور امام در عصر جدید و آینده می پردازد.

مجموعه سمفونیک

این پژوهشگر تاکید کرد: رگه هایی از خلاقیت آهنگساز در این سمفونی یافت می شود به عبارتی شاید بتوان سمفونی انقلاب اسلامی را کلاژ او به مدت 30 سال به ترکیب آثار (به ویژه موسیقی موسیقی) به عنوان مجموعه ای از آثار و ایده های انضباطی نگاه می کرد. بر این مبنا تنظیم و ارکستراسیون ساده و نه چندان پیچیده، پرهیز از رنگ‌آمیزی صداهای متنوع و چندلایه، عدم استفاده از هارمونی و کنترپوان‌های متنوع و پیچیده به‌ویژه در موسیقی معاصر قرن بیستم و بالعکس، تأکید و تکیه بر ملودی‌های جذاب و ساده، بافت هارمونیک ساده، که اغلب در ارکستر یافت می شود . به نظر می رسد در هماهنگی و یا با اجرای پدال، رنگ صدا بر اساس فضاهای حسی به کار کنید متفرقه تاثیر یا به نظر می رسد تاثیر به ویژه صدای گروه کر یکی از مهمترین عناصر کارهای انضباطی در آهنگسازی است.

وی در پایان بیان می کند: این عناصر در سمفونی انقلاب با سلیقه خواننده عقیلی و نیما مسیحا برای عموم مردم جذاب تر و صمیمانه تر می شود به طوری که در هر اجرا تالار وحدت مملو از تماشاگران مشتاقی می شود. پایان با تعجب های مداوم و طولانی شادی آنها با گوش دادن به این قطعه ابراز وجود می کنند.

به به هر حال سمفونی انقلاب اسلامی یکی از معدود آثار هنری مرتبط با موسیقی انقلاب در دهه های اخیر است که می توان آن را یکی از پرمخاطب ترین، پرمخاطب ترین و شنیدنی ترین آثار موسیقی انقلابی به ویژه مرتبط با دهه 2020 دانست. فجر ، پیروزی انقلاب اسلامی را بازسازی کنید. خاطراتی که نقش را نشان می دهد تاثير گذار موسیقیدانان شور و شوق انقلابی را در میان توده ها دوچندان برانگیختند.

برای گوش دادن به بخش تداوم نور، بخش ساخت و ساز اینجا و بخش به سوی ایران 1404 اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید