سرنوشت یک نهاد انقلابی در آستانه دهه فجر



موسسه جهاددانشگاهی انقلاب اسلامی در ادامه نهضت انقلاب فرهنگی توسط ستاد انقلاب فرهنگی منصوب امام خمینی (ره) در 16 مرداد 1359 تشکیل شد. هر چه بتوانیم این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم و آن را پایدار کنیم، کشور را به سمت سربلندی، عزت و استقلال واقعی سوق خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، امام خمینی (ره) در پیام نوروزی سال 1359 فرمودند: «باید انقلابی اساسی در همه دانشگاه‌های ایران به وجود آید». این پیام زندگی دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشگاه ها را متاثر کرد و احساس مسئولیت کردند. دانشگاه ها پس از تعطیلات نوروز کار خود را از سر گرفتند و اعضای گروه های چپ که اغلب اتاق های نظامی در دانشگاه ها ترتیب می دادند، به توطئه های خود ادامه دادند.

تب و تاب انقلاب فرهنگی داغ بود و بحث های دانشجویی و دانشگاهی بیشتر بر انقلاب فرهنگی و نحوه انجام آن متمرکز بود. انقلاب فرهنگی در اردیبهشت 59 اتفاق افتاد و این تحول برای تصمیم گیری های اساسی برای تعطیلی دانشگاه ها ضروری بود.

فضای کشور به دلیل انقلاب فرهنگی همچنان متشنج بود، آنها به شدت عصبانی شدند و همراه با گروه هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قارچ گونه ظهور کردند، با هدفی متفاوت در دانشگاه حضور یافتند و قومیتی را رهبری کردند. قیام کردستان و ترکمنستان و مسلمانان، به جنبش انقلاب فرهنگی تهمت زدند و گاه از انقلاب فرهنگی چین یا تفتیش عقاید تقلید کردند.

در سوم خرداد 1359 حضرت امام خمینی (ره) با صدور فرمانی از جنبش دانشجویی انقلاب فرهنگی حمایت کردند و دستور تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی را صادر کردند. یکی از وظایف مهم ستاد ساماندهی جایگاه دانشگاه ها و استفاده حداکثری از دانشگاه و توان اساتید و همچنین جذب معلم بود.

جهاد دانشگاهی چگونه شکل گرفت؟

دو ماه پس از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی در 15 مرداد 59، جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد انقلاب اسلامی تأسیس شد. هدف از ایجاد جهاد دانشگاهی استفاده از ظرفیت نیروی کار و تجهیزات دانشگاه در توسعه علمی و فناوری کشور در خدمت تحقق اهداف انقلاب اسلامی بود. در این مصوبه، جلال الدین فارسی، نماینده ستاد انقلاب فرهنگی، حسن رخیم زاده، مدرس دانشگاه پلی تکنیک و محمدحسین تهرانی زاده، مدرس دانشکده عالی عمران (استاد)، سعید کلانترنیا (نماینده جهاد سازندگی)، رضا بیگدلی (کارمند)، محمدمهدی آخوندی، دانشجو (دانشجو) دانشگاه علوم پزشکی ایران از اعضای اولین شورای عالی جهاددانشگاهی بود. با ترمیم ستاد انقلاب فرهنگی، با موافقت امام خمینی (ره) دو دانشجو به جهاددانشگاهی انتخاب و به عضویت ستاد انقلاب فرهنگی درآمدند. پس از تبدیل ستاد انقلاب فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، این دو نماینده دانشجویی به عنوان اعضای شورای عالی جهاددانشگاهی انتخاب شدند.

با افتتاح دانشگاه ها، اساسنامه جهاد دانشگاهی در آذر 1344 تغییر یافت. در اساسنامه جدید نقش مشارکت در مدیریت دانشگاه ها از منشور جهاد حذف شد اما گسترش فعالیت های فرهنگی و پژوهشی برای خودباوری نسل جوان.

در این اساسنامه برای جهاد دانشگاهی، شورای مرکزی متشکل از 9 نفر بود که رئیس شورا توسط رئیس شورای مرکزی منصوب شد. در این مدت تا سال 1370 که مجدداً اساسنامه جهاد تغییر کرد و عضویت دو نماینده جهاد دانشگاهی در شورای عالی به دلایلی! به یک نفر کاهش یافت.

نگاه شورای انقلاب فرهنگی به جهاد دانشگاهی در سال 69 تغییر کرد. این شورا مؤسسه انقلابی جهاد دانشگاهی را پل ارتباطی صنعت و دانشگاه خواند و همچنان دو وظیفه اصلی یعنی علمی پژوهشی و فرهنگی را بر عهده داشت. موسسه، نهاد.

به نظر می رسد طیف متنوع فعالیت ها و حیطه مأموریت جهاد دانشگاهی، آن را به یک نهاد علمی و فرهنگی با محوریت پژوهش تبدیل کرده است. می توان گفت موفقیت جهاد دانشگاهی که عملا یک نهاد دولتی و غیردولتی اما وابسته به دانشگاه هاست، در حوزه پژوهشی به ویژه در دوران دفاع مقدس و در سال های اخیر که کشور با تحریم های اقتصادی مواجه بوده است. افزایش یافته است. دستاوردهای این نهاد در نتیجه انقلاب در علم و پژوهش قابل توجه است. این توانایی تولید دانش بنیان، به عنوان جایگزینی برای تولید مبدأ، به جهاد دانشگاهی این توانایی را می دهد که با روحیه جهادی و نه بوروکراتیک، به تجربه و سابقه خود در هدف گذاری و به کارگیری طرح های دانش و پژوهشی تکیه کند. جهش آهسته. تدریجی.

نگاهی به هیئت امنای جهاد دانشگاهی بیندازید.

در اساسنامه جدید جهاددانشگاهی فعلی، تشکیلات جهادی هیأت امنا مشخص شد و مقرر شد جهاد اصلی برای مدت سه سال توسط هیأت امنا و شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شود. . . هیأت امنای جهاد دانشگاهی به عنوان «عالی ترین نهاد سیاستگذاری» این نهاد شناخته می شود. هیأت امنا متشکل از رئیس جهاد دانشگاهی، سه نفر از جهاد دانشگاهی، سه نماینده دولت، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نماینده رهبری دانشگاه است.

در حال حاضر دکتر حمیدرضا طیبی (رئیس جهاددانشگاهی و رئیس هیات امنا)، دکتر محمدعلی زلفی گل (وزیر علوم، تحقیقات و فناوری)، دکتر بهرام عین اللهی (وزیر بهداشت، درمان، درمان و آموزش پزشکی). و آموزش پزشکی)، خجت الاسلام مصطفی رستمی (رئیس دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه ها)، دکتر سید مسعود میرکاظمی (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت برنامه ریزی)، خجت الاسلام سید رضا عاملی (دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) ، دکتر عبدالحسین شاهوردی (مدرس و رئیس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی)، دکتر محسن غرنافلی (مدرس و مشاور رئیس جهاد دانشگاهی) و دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو (مدرس و رئیس پارک علم و فناوری و پارک صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی) از اعضای هیات امنای این موسسه می باشد.

کامران دانشجو رئیس جهاد دانشگاهی شد؟

یکی از خبرگزاری های رسمی کشور روز دوشنبه 4 بهمن ماه خبری با عنوان «کامران دانشجو، نسخه احتمالی جهاد دانشگاهی» منتشر کرد. به نظر می رسد انتشار این خبر به معنای تکرار اتفاقات سال 89 و انتصاب دکتر یادگاری به ریاست جهاد دانشگاهی باشد. این تصمیم برخلاف مصوبات یکصد و پنجاه و سومین جلسه هیات امنای جهاددانشگاهی است. هیئت امنای جهاددانشگاهی در جلسه ای که در تاریخ 16 تیرماه 99 برگزار شد، حاضران در این جلسه مقرر کردند که کمیته ای متشکل از سه نفر از اعضای هیات امناء برای ارائه گزینه های پیشنهادی برای سرپرستی دانشگاه تشکیل شود. جهاد دانشگاهی پس از پایان دوره سه ساله. همچنین مدیران ادوار جهاد دانشگاهی در مورد انتخاب رئیس جهاد دانشگاهی اظهار نظر کنند. بر اساس تصمیم این جلسه کمیته ای سه نفره موظف است 3 نفر با 10 سال سابقه کار جهاد دانشگاهی را به هیئت امنا معرفی کند. در صورتی که هیأت امنا در مورد انتخاب رئیس جهاد دانشگاهی از بین داوطلبان پیشنهادی به نتیجه نهایی نرسد، به تشخیص خود می تواند بیش از 3 نفر را به عنوان نامزد معرفی کند.

انتشار این خبر به دو صورت قابل مشاهده است. اول، جنبه رسانه ای؛ رسانه ها به موجب رسالت خود موظفند اخبار بی طرفانه را به اطلاع عموم برسانند. انتشار اخبار بر اساس شنیده ها و بی توجهی به اظهارات هیات امنای جهاد دانشگاهی نشان از شتابزدگی و هیجان رسانه ها دارد. از سوی دیگر می توان به این موضوع توجه کرد; اگر تصمیم گرفته شود رئیس جهاد دانشگاهی بدون توافق و مطابق با جریانات سیاسی انتخاب شود، خصلت اساسی این نهاد که در نتیجه انقلاب اسلامی برخاسته است، نقض می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید