دایناسورها چه بودند؟ مروری بر دوران سلطنت بزرگترین موجودات روی زمین


حقایق جالب دایناسورها

برخلاف تصور عموم، همه موجودات ماقبل تاریخ دایناسورهای غول پیکر نبودند یا برخلاف تصورات فرهنگ عامه، دایناسورها دارای پر بودند و از آنها برای اهداف مختلف استفاده می کردند. در این قسمت به حقایق جالبی در مورد دایناسورها اشاره می کنیم که کمتر در مورد آنها شنیده اید.

پتروسورها دایناسور نیستند

بسیاری از حیوانات شگفت انگیز در دوران دایناسورها زندگی می کردند و برخی از آنها با دایناسورها اشتباه گرفته می شوند. یکی از رایج ترین تصورات غلط، قرار دادن پتروسارها در گروه دایناسورها است. اما این حیوانات دایناسور نیستند. بلکه به عنوان خزندگان بالدار و آرکوسورها دسته بندی می شوند. در واقع می توان آنها را از بستگان دایناسورها دانست اما دایناسور نیستند.

همچنین در راسته کروکودیلیا کروکودیل های منقرض شده، کروکودیل های فعلی و خویشاوندان نزدیک آنها قرار دارند. کروکودیل ها آرکوسور هستند، اما دایناسور نیستند. تمساح ها و پرندگان امروزی (که دایناسور هستند) تنها بازماندگان آرکوسور هستند.

اقیانوس‌های دوران مزوزوئیک مملو از حیات دریایی از جمله خزندگان شکارچی مانند موزاسورها، پلزیوزارها و ایکتیوسورها بودند. با این حال، هیچ یک از این خزندگان دایناسور نیستند.

آیا دایناسورها پر داشتند؟

بدن برخی از دایناسورها مانند پرندگان امروزی با پر پوشیده شده بود. پرها به خوبی فسیل نمی شوند، با این حال، برخی از فسیل های شناخته شده، به ویژه از استان لیائونینگ، چین، که در بقایای یک فوران آتشفشانی مدفون شده اند، پرها را حفظ کرده اند. گونه های پردار عبارتند از: Zhenyuanlong suni، Yutyrannus huali و Jianianhualong tengi.

مشخص نیست که چرا دایناسورها پر داشتند، اما احتمالاً از پرها برای اهداف زیر استفاده می شد: عایق حرارتی برای گرم نگه داشتن دایناسورها و تخم های آنها و ارتباط بین دایناسورها از جمله جفت گیری. در ابتدا تصور می شد فقط تروپودها و فرزندان آنها پر دارند، اما محققان در دایناسورهای گیاهخوار پرنده خوار مانند Kulindadromeus zabiakalicus پرهای ریزی یافته اند که نشان می دهد پرها بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد رایج بودند.

همچنین ممکن است که پتروسارها نیز پر داشته باشند، اما برای تایید این نتیجه باید گونه های بیشتری با پر مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. حتی تی رکس هم پر داشت. با این حال، در فرهنگ عامه، تصویرسازی ها و فیلم ها، دایناسورها به ندرت با پر به تصویر کشیده می شوند. اگرچه این خطاها هستند فیلم “دنیای ژوراسیک”; “قلمرو” تغییر کرده است و دایناسورها با پر نشان داده می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید