تورم ماهانه کاهش یافت



نرخ تورم ماهانه مرداد ماه 1401 به 2.0 درصد رسید که نسبت به آمار مشابه در ماه قبل 2.6 واحد درصد کاهش نشان می دهد.

به گزارش ایسنا، نرخ تورم واحدی درصد تغییر شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه ای در مرداد 1401 به 2/52 درصد رسید. یعنی خانوارهای کشور به طور متوسط ​​2/52 درصد بیشتر از مرداد 1400 برای خرید «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

نرخ تورم نقطه ای مرداد ماه 1401 نسبت به ماه قبل 1.8 واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم نقطه‌ای در گروه اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با 5.6 ​​واحد درصد کاهش به 80.4 درصد رسید و در گروه «محصولات غیرخوراکی و خدمات» بدون تغییر 36.9 درصد باقی ماند.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری 51.1 درصد است که نسبت به ماه قبل 1.7 واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین این شاخص برای خانوارهای روستایی 58.4 درصد است که نسبت به ماه قبل 2.3 واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

نرخ تورم ماهانه مرداد ماه 1401 به 2.0 درصد رسید که نسبت به آمار مشابه در ماه قبل 2.6 واحد درصد کاهش نشان می دهد. تورم ماهانه گروه های اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 1.4 درصد و 2.4 درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری 2.0 درصد است که نسبت به ماه قبل 2.5 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این شاخص برای خانوارهای روستایی 1.7 درصد است که نسبت به ماه قبل 3.1 واحد درصد کاهش داشته است.

رشد نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه درصد تغییر میانگین شاخص قیمت در سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل است. نرخ تورم سالانه مرداد ماه 1401 خانوارهای کشور به 41.5 درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل 1.0 واحد درصد افزایش نشان می دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 40.9 درصد و 44.4 درصد است که برای خانوارهای شهری 0.9 واحد درصد و خانوارهای روستایی 1.2 واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به گروه «ادویه و چاشنی ها» (سس مایونز و سس گوجه فرنگی) و گروه «نان و غلات» (کیک و بیسکویت) اختصاص دارد. در گروه اصلی «محصولات و خدمات غیرخوراکی» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل بوده است.

همچنین در این ماه گروه «گوشت قرمز و گوشت مرغ» (لاشه مرغ) و گروه «روغن و چربی» (روغن نباتی جامد) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشتند.

درصد تغییر شاخص قیمت در دهک های ارزشی کل کشور در آن ماه

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه مرداد ماه 1401 برای دهک های مختلف از 39.5 درصد برای دهک دهم تا 46.4 درصد برای دهک اول است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید