تقویت سلامت چشم؛ نحوه مراقبت در سنین مختلف


امروزه استفاده بیش از حد از رایانه و تلفن همراه نگرانی ها را در مورد سلامت چشم افزایش داده است. اکثر ما بیشتر روز را پشت کامپیوتر کار می کنیم، فعالانه از شبکه های اجتماعی استفاده می کنیم و بدون اینکه چشمانمان استراحت کند، فیلم و سریال تماشا می کنیم. همه این عوامل باعث می شود مراقبت از چشم در هر سنی اهمیت ویژه ای پیدا کند. اگر به دنبال راه هایی برای تقویت چشم و مراقبت از آنها هستید، با ما همراه باشید.

6 مرحله مهم مراقبت از چشم

مراقبت از سلامت کلی مهم ترین قدم در تقویت چشم است. تمام اعضای بدن حتی چشم ها به یکدیگر متصل هستند و بر یکدیگر تأثیر می گذارند. سال ها تحقیق نشان می دهد که رژیم غذایی سالم، ورزش، دوری از عوامل استرس زا، فعالیت ذهنی و اجتماعی می تواند شما را در برابر بیماری ها محافظت کند. البته برخی مراقبت ها فقط برای چشم است، مانند مراجعه منظم به چشم پزشک یا خوردن غذاهای حاوی مواد مغذی مانند لوتئین، زآگزانتین و ویتامین C که در زیر ۶ نمونه از مهمترین این اقدامات را نوشته ایم.

1. معاینه منظم چشم

حتی اگر هیچ تغییری در بینایی خود مشاهده نکنید و همه چیز را به خوبی ببینید، باز هم مراجعه منظم به چشم پزشک مهم است. پیشنهاد می کنیم با توجه به توضیحات زیر معاینه چشم را انجام دهید:

  • سن از 18 تا 64 سال: در صورت نداشتن علائم حداقل هر 2 سال یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید و اگر سابقه بیماری های چشمی خاصی دارید یا مشکلات بینایی دارید حداقل سالی یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • سن 65 سال به بالا: چه سابقه مشکلات بینایی داشته باشید و چه نداشته باشید، باید حداقل سالی یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید.

2. دریافت مواد مغذی ضروری برای سلامت و عملکرد صحیح چشم

آبانتتر

محصولات مفید برای سلامت چشم

رژیم غذایی شما ارتباط مستقیمی با سلامت چشمان شما دارد. در حالی که تنوع در تغذیه مهم است، برخی از مواد مغذی و گیاهان زیست فعال باید همیشه در وعده های غذایی ما باشد. چشم متابولیسم زیادی دارد. در ادامه، مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت چشم را معرفی کردیم.

1. لوتئین و زآگزانتین

تعداد زیادی از این کاروتنوئیدها در شبکیه به خصوص در ماکولا یافت می شوند که بیشترین نقش را در حدت بینایی ایفا می کند. این ترکیبات از سلول های شبکیه در برابر آسیب های ناشی از نور، آلودگی و سایر عوامل محیطی محافظت می کنند. آنها همچنین می توانند بینایی را با کاهش نور اضافی، بهبود کنتراست رنگ و تأثیر بر دامنه دید بهبود بخشند. سبزیجات برگ دار و زرده تخم مرغ بهترین منابع این کاروتنوئیدها هستند.

2. آستاگزانتین

این کاروتنوئید می تواند جریان خون را افزایش داده، مواد سمی را از بین ببرد و اکسیدان ها را خنثی کند. سه ترکیب آستاگزانتین، لوتئین و زآگزانتین می توانند از سد خونی مغزی شبکیه عبور کرده، به چشم ها برسند و از این اندام محافظت کنند. غذاهای دریایی قرمز مانند سالمون، خرچنگ، خرچنگ آب شیرین و میگو از بهترین منابع این ترکیب هستند.

3. ویتامین A

این ویتامین عملکرد قرنیه و ملتحمه (لایه نازکی که از چشم محافظت و مرطوب می کند) را بهبود می بخشد. سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، هویج، فلفل قرمز و انبه منابع مهم ویتامین A هستند.

4. اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 سلامت ماکولا شبکیه را بهبود می بخشد و آب چشم را تامین می کند. علاوه بر این در تقویت وضعیت عمومی قرنیه و حدت بینایی نقش مهمی دارد. یکی از مهم ترین منابع امگا 3 ماهی های چرب مانند ماهی کپور، ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین است. مغزها و دانه هایی مانند دانه چیا، دانه کتان و گردو از دیگر منابع امگا 3 هستند.

5. ویتامین C

چشم ها متابولیسم بالایی دارند و انرژی زیادی مصرف می کنند، بنابراین برای محافظت به آنتی اکسیدان های بیشتری نیاز دارند. ویتامین C نه تنها یک آنتی اکسیدان قوی است، بلکه در ترمیم سایر آنتی اکسیدان های چشم مانند ویتامین E نیز نقش دارد. مرکبات، فلفل دلمه ای، توت فرنگی و سبزیجات چلیپایی سرشار از ویتامین C هستند.

6. ویتامین E

ویتامین E مانند ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که از چشم در برابر عوامل اکسید کننده محافظت می کند. این ویتامین اکسیداسیون لیپیدهای قرنیه (غنی از اسیدهای چرب) را کاهش می دهد. همچنین با افزایش گشاد شدن رگ های خونی، جریان خون را در چشم ها بهبود می بخشد. زلالیه ای که مواد مغذی را به عدسی چشم می رساند 26 برابر بیشتر از هر مایع دیگری در بدن ویتامین C دارد. بهترین منابع ویتامین E عبارتند از:

  • روغن جوانه؛
  • دانه های آفتابگردان؛
  • بادام و بادام زمینی؛
  • کدو تنبل؛
  • چغندر;
  • کلم؛
  • اسفناج

7. روی

روی، ویتامین A را از کبد به قرنیه می برد که در تولید ملانین (رنگدانه ای که رنگ عنبیه را تعیین می کند) نقش دارد. صدف، گوشت قرمز و مرغ منابع اصلی روی هستند.

8. مس

مس از عصب بینایی محافظت می کند و شبکیه را سالم نگه می دارد. صدف، مغزها و دانه ها، جگر و کله پاچه منابع خوبی از مس هستند.

3. ورزش منظم

ورزش طول عمر همه اندام های بدن از جمله چشم ها را افزایش می دهد، اختلالات متابولیک (دیابت، التهاب و عملکرد مشیمیه) را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند تناسب اندام داشته باشید.

تمرینات بدنی باعث افزایش جریان خون به مشیمیه می شود. مشیمیه لایه نازکی از بافت است که بین قرنیه و صلبیه قرار دارد و اکسیژن و مواد مغذی را به چشم می رساند.

4. از قانون 20-20-20 استفاده کنید

طبق قانون 20-20-20، هر 20 دقیقه که به یک صفحه نمایش نگاه می کنید، باید به مدت 20 ثانیه روی یک جسم در فاصله 20 فوتی خود تمرکز کنید. این قانون ساده فشار چشم را کاهش می دهد. می توانید هر 20 دقیقه یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که به چشمان خود استراحت دهید.

5. محافظت از چشم نور آبی

ممکن است فکر کنید که نور آبی فقط با صفحه نمایش رایانه و تلفن همراه مرتبط است، اما در نور خورشید نیز وجود دارد. در واقع 15 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظ چشم معادل 15 ساعت کار با کامپیوتر است. برای محافظت از چشمان خود، می توانید از عینک آفتابی در فضای باز استفاده کنید و اگر برای مدت طولانی به صفحه نمایش خیره می شوید، از عینک نور آبی در داخل خانه استفاده کنید. همچنین بد نیست بدانید که نور آبی بر چرخه خواب بدن تأثیر می گذارد، بنابراین بهتر است تا 2 ساعت قبل از خواب از تلفن همراه یا رایانه خود استفاده نکنید.

6. سیگار را ترک کنید

هر چه زودتر سیگار را ترک کنید برای سلامت و طول عمر چشمانتان بهتر است. سیگار می تواند بر ساختارهای اصلی چشم شما از جمله قرنیه، ماکولا و عدسی تأثیر منفی بگذارد که می تواند به مرور زمان منجر به ضعف بینایی و بیماری چشم شود. علاوه بر سمومی که از طریق سیگار و نیکوتین وارد بدن می شود و مستقیماً باعث کاهش قابل توجه جریان خون می شود، سیگار نیز باعث می شود که منابع ویتامین C موجود در زلالیه (و سایر قسمت های بدن) سریعتر تجزیه شوند.

به طور خلاصه، سیگار تولید رادیکال‌های آزاد مضر را افزایش می‌دهد، آنتی‌اکسیدان‌های محافظ چشم را کاهش می‌دهد و جریان خون به چشم‌ها و سایر قسمت‌های بدن را مختل می‌کند. ترکیب این 3 عارضه برای سلامت چشم بسیار مضر است.

مراقبت از چشم در مراحل مختلف زندگی

مراقبت از چشم در سنین مختلف

در حالی که رژیم غذایی مناسب و معاینه منظم چشم در تمام مراحل زندگی توصیه می شود، چشم ها در مراحل مختلف زندگی به مراقبت های متفاوتی نیاز دارند. در ادامه، بهترین روش های مراقبت از چشم را بر اساس سن با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. با ما بمان.

1. 20 تا 30 سال

جدی ترین مشکلات بینایی در دهه 20 و 30 سالگی، خستگی چشم و خستگی ناشی از خیره شدن به تلفن همراه و رایانه است. در کنار معاینات منظم چشم (در صورت سالم بودن چشم ها هر 2 سال یکبار) بهتر است از قانون 20-20-20 استفاده کنید. همچنین می توانید از عینک های نور آبی برای محافظت از چشمان خود استفاده کنید.

2. 30 تا 40 سال

اکثر افراد 30 تا 40 ساله مشکلات بینایی مشابه افراد 20 ساله دارند و از خستگی صفحه نمایش رنج می برند. بیشتر این خستگی ناشی از نگاه کردن به رایانه در محل کار است. مراقبت از چشم در این دهه مشابه دهه قبل است. لازم است هر 2 سال یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید و قانون 20-20-20 را اعمال کنید.

3. 40 تا 50 سال

افراد 40 و 50 ساله ممکن است تغییراتی را در بینایی خود تجربه کنند. تاری دید نزدیک اجسام شایع است و ممکن است با خشکی چشم همراه باشد. این تغییرات طبیعی است، اما شما می توانید از آنها جلوگیری کنید. پیروی از قانون 20-20-20 در این دهه اهمیت بیشتری پیدا می کند، زیرا فعالیت هایی که نیاز به توجه دقیق دارند، مانند خواندن، در این زمان به طور فزاینده ای دشوار می شوند. همچنین در این سن باید از عینک طبی یا نور آبی برای کارهای صفحه نمایش استفاده کنید. علاوه بر این، باید به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید.

4. 50 تا 60 سال

بین 50 تا 60 سالگی، نزدیک بینی بدتر می شود و احساس خشکی چشم ها بیشتر می شود. در این دوره باید به مواد مغذی و کاروتنوئیدها توجه ویژه ای شود. در واقع، کاروتنوئیدها در این دوره مهمتر از ویتامین A هستند. می توانید کاروتنوئیدهای مورد نیاز خود را با خوردن غذاهایی مانند سبزیجات برگ دار (اسفناج، کلم پیچ، چغندر و جعفری) دریافت کنید. زرده تخم مرغ همچنین منبع خوبی از کاروتنوئیدها است که هضم آنها آسان تر است.

5. 60 سال و بالاتر

پس از 60 سالگی، نیاز به معاینه منظم چشم دارید. در این دوره، باید حداقل سالی یک بار به اپتومتریست مراجعه کنید، حتی اگر چشمانتان سالم به نظر برسد. اگرچه مصرف مواد مغذی در تمام مراحل زندگی مهم است، اما از سن 60 سالگی باید به امگا 3، کاروتنوئیدها، روی و ویتامین C توجه ویژه ای شود.

اخرین حرف

چشم ها یکی از مهم ترین حواس ما یعنی بینایی را فراهم می کنند. مراقبت صحیح از چشم در تمام مراحل زندگی بسیار مهم است و رعایت چند نکته ساده می تواند از بسیاری از بیماری های چشمی پیشگیری کند. اگر تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید، از ورزش غافل نشوید و قانون 20-20-20 را به خاطر بسپارید، می توانید چشمان خود را برای همیشه سالم و جوان نگه دارید.


نحوه خرید - مجموعه صوتی مراقبت از خود
سلامتی با ارزش ترین دارایی انسان است




چگونه در مورد یک فروشگاه - مجموعه ای صوتی از روابط عاطفی و ازدواج

دلیل بسیاری از زنا یا طلاق این است که ما نمی دانیم چگونه با شریک یا همسرمان ارتباط برقرار کنیم.

به این مجموعه صوتی گوش دهید و تاثیر آن را در زندگی مشترک خود احساس کنید.




هشدار! این مقاله فقط جنبه اطلاع رسانی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات تکمیلی

دیدگاهتان را بنویسید