«باستان شناسی ایران ساسانی» منتشر شد.


کتاب «باستان شناسی ایران ساسانی» اثر دکتر میشم لباف خانیکی، دانشیار گروه باستان شناسی دانشگاه تهران منتشر شد.

به گزارش ایسنا، کتاب «باستان شناسی ایران ساسانی» در 460 صفحه و در 8 فصل منتشر شده است و علاوه بر طرح ها و نقشه های داخل متن، عکس ها و تصاویر مختلفی در پایان هر فصل آمده است.

این کتاب حاصل 12 سال تحقیق میدانی، کتابخانه ای و تألیفی است که با استناد به بیش از 700 منبع فارسی و غیر فارسی و همچنین فهرستی از نام افراد و مکان ها در انتهای کتاب نوشته شده است. رجوع مخاطبان به مطالب مورد نظر در متن کتاب را آسان تر کرد.

دکتر لباف هانیکی در مقدمه این کتاب گفت: دوره ساسانیان به عنوان مرحله گذار فرهنگ ایران از دوران باستان به دوران اسلامی، جایگاه ویژه ای در بررسی باستان شناسی و تاریخ فرهنگ ایران دارد. در این دوره است که دستاوردهای هنری و فرهنگی ایرانیان به اوج خود می رسد و شکوفایی تمدن ایرانی در دوره اسلامی داده می شود. بنابراین شناخت فرهنگ و آثار فرهنگی ایران در عصر ساسانی از یک سو اوج جریان های فرهنگی دوران باستان را می شناسد و از سوی دیگر به شناخت خاستگاه و فلسفه هنر ایرانی می انجامد. فرهنگ و اندیشه در دوران اسلامی

وی افزود: اگرچه در سال های اخیر کاوش های متعدد باستان شناسی منجر به کشف آثار درخشانی از دوره ساسانی شده است، اما مجموعه این یافته ها به طور کامل در هیچ کتابی منتشر نشده است.

استادیار گروه باستان‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران گفت: کتاب «باستان‌شناسی ایران ساسانی» کتابی جامع از یافته‌های باستان‌شناسی است که به توصیف و تشریح آثار فرهنگی ساسانیان می‌پردازد. شرح آثار فرهنگ ساسانی در این کتاب بر اساس تقدم و تأخیر تاریخی آثار و نیز در چارچوب وقایع تاریخی دوره ساسانیان است.

محتوای این کتاب 8 فصلی با مروری بر آفرینش‌های هنری ساسانیان از زمان روی کار آمدن سلسله ساسانیان در منطقه فارس آغاز می‌شود و آثار فرهنگی ساسانی را تا حضور بازماندگان این سلسله در نواحی غربی چین دنبال می‌کند. . با مطالعه این کتاب، خواننده متوجه خواهد شد که ماهیت هنر و فرهنگ ساسانی در طول 400 سال حکومت ساسانیان بر ایران ثابت نبوده و با زمان و مکان تغییر کرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، از سوی دیگر، قدرت سیاسی و فرهنگی ساسانیان منجر به گسترش الگوهای فرهنگی آنان به فراسوی قلمرو سیاسی آنان و شواهدی از نفوذ اندیشه و فرهنگ ساسانی شد. را می توان در گوشه و کنار جهان باستان در آیینه آثار فرهنگی یافت.

این کتاب به صورت مشترک و با همکاری انتشارات دانشگاه تهران و سمیت منتشر شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید