بازارهای مالی به نام صاحبان کانال های مردمی!



ایسنا/ فارس علیرغم وضعیت بسیار نامناسبی که در بورس و ارزهای دیجیتال ایجاد شده است، قاعدتاً بسیاری از دلالان در فضای مجازی مسیر کسب سود از مکان های ناشناخته افراد را به اشکال مختلف دنبال می کنند. مردمی که در دریای خروشان غرق می شوند، برای نجات او به هر تکه چوبی می چسبند.

دلالان، سوء استفاده از جهل و عدم آگاهی کافی مردم، تشویق حس طمع مردم، سوء استفاده از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و نشان دادن آینده ای خیالی با پول های کلان، استفاده از مدل های مختلف از جمله مدل های پانزی، استفاده از فضاهای رسانه ای که گاه حتی بین خودشان همخوانی داشت. توسط مجموعه ای از این بازیگران، استفاده از بازی های تبلیغاتی رسانه ای مختلف و بسیاری از ابزارهای دیگر ذکر شده است.

جالب اینجاست که در اکثر این بازی ها اکثر افراد متحمل زیان های مختلف و بعضاً بسیار بزرگ می شوند و تنها بازیگران بازار (چه کوچک و چه بزرگ) سود زیادی به دست می آورند.

با توجه به افزایش گرایش مردم به سرمایه گذاری و افزایش چشمگیر موجودی واقعی و کاذب در بازارهایی مانند بورس و ارزهای دیجیتال، با یکی از فعالان بازار سرمایه درباره روش های کلاهبرداری در این بازارها به گفت وگو نشستیم.

هدف از این مصاحبه بررسی برخی از روش‌هایی است که برخی افراد واقعاً سعی در کلاهبرداری از مردم دارند.

موسس یکی از استارتاپ های صرافی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در واقع در شرایط فعلی در بازارهایی مانند بورس و ارزهای رمزنگاری شده، مردم واقعاً نیاز دارند با آگاهی کامل وارد شوند و فقط چند آگهی تبلیغاتی را تماشا کنند. یا توصیه های دوستان و آشنایان و … ملاک شغلی نیست.

علیرضا حیدری افزود: شاید اگر این سوال را در قالب چند مثال ساده از روش های عملیاتی مورد استفاده فعالان بازار مطرح کنم، مردم آن را بهتر درک کنند. البته پیشاپیش احتیاط می کنم که این مثال ها در مورد فعالان کاذب بازار ذکر شده است و طبیعتاً این مثال ها برای فعالان واقعی و صادق بازار صدق نمی کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه عملاً می توان کلاهبرداری را به چند دسته تقسیم کرد، گفت: یکی از مقوله هایی که از سال 1388 و با رونق بورس بسیار پررنگ شد، کلاه باز است که کانال ها و صفحات بر سر مردم می گذارند. ماجرا از آنجا شروع شد که با رشد بورس شارپ، شرایط به گونه‌ای پیش رفت که هر سهمی که برای خرید عرضه می‌شد افزایش یافت. عده ای از این موقعیت سوء استفاده کردند و کانال های سیگنالینگ پول کلان راه اندازی کردند تا مردم را وارد سهامی کنند که به دلیل مثبت بودن بازار اصلاً نباید وارد می شد!

به گفته حیدری، با توجه به هزینه های اعلامی آن زمان، با یک برآورد تقریبی مشخص می شود که درآمد ماهانه کانال چند هزار مشترک در ماه حداقل 3 تا 8 میلیارد تومان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کانال های سیگنالینگ، فروش بسته های آموزشی و برگزاری سمینارها نیز میلیاردها دلار درآمد برای برخی افراد به همراه داشته است. اگر بخواهیم مبلغ را به عنوان میانگین درآمد ماهانه تخمین بزنیم، می توانیم از 4 تا 20 میلیارد تومان به دست آوریم. اما در عمل مردم از این هزینه های پرداختی استفاده نکردند و با ورود بورس به دوره تخلیه حباب، اکثر این کانال ها و صفحات دیگر از بین رفتند و مردم ماندگار شدند و صف های فروش و ضرر هنگفت! البته جالب است بدانید که با توجه به تثبیت ذهنیت سیگنال های درست در زمان ظهور شارپ در ذهن مردم، برخی از این افراد همچنان در بازار خبره به حساب می آیند!

این فعال اقتصادی گفت: بعد از مبادله، نوبت به کد ارزی عملا رسید! در این بازار نیز مانند بورس در مرحله اول سعی کردند با همین دو روش مردم را به یاد جیب خود بیاندازند. این درآمد دلاری معمولاً از طریق تبلیغات در بازار فارکس به دست می آید. بازاری که طبق آمارهای موجود، عموما حداقل 90 درصد مردم سرمایه خود را از دست می دهند.

حیدری گفت: با گذشت زمان و افزایش نسبی آگاهی عمومی از یک سو و خستگی و افزایش ترس مردم از سوی دیگر، به تدریج شکل این کلاهبرداری ها تغییر کرده است. با این حال، برخی هنوز به همان روش های قدیمی پول های کلان را به جیب می زنند! در مورد مدل‌های جدیدی که از برخی کانال‌ها و صفحات برای متقاعد کردن مردم برای پرداخت استفاده می‌کنند، چطور؟

او گفت: «یک راه استفاده از دروغ های بزرگ با هزینه کم است. به طور کلی با بیان اینکه ما در تعدادی از کانال های خارجی عضو هستیم و سیگنال های ارائه شده در این کانال ها و در کانالی با هزینه ماهانه بسیار کم را تجمیع می کنیم و هزینه خدمات را با مبلغ پایین تعیین می کنیم، سعی می کنند افراد بیشتری را جذب کنند. میانگین درآمد ماهیانه حدود 1 تا 2 میلیارد را به ارمغان می آورد. اما دروغ بزرگ این است که کانال خارجی وجود ندارد!

حیدری همچنین از ارائه کانال یا سیگنال های آموزشی رایگان به عنوان یکی دیگر از روش های جدید استفاده شده به ویژه در بازار فارکس و ایجاد توهم درآمد آسان دلاری در ذهن مخاطبان جدید یاد کرد و افزود: شرط ورود این کانال ها این است. . با ثبت این کد شناسایی، صاحب کانال تقریباً در هر معامله درصد خوبی از سود را از کارگزار دریافت می کند، چه ضرر و چه در سود.

وی افزود: اگر بخواهیم این درآمد را بر حسب مبلغ برای کانال متوسط ​​توصیف کنیم، به طور متوسط ​​بسته به تعداد شرکت کنندگان و میزان تراکنش آنها از حداقل 10 تا 50 هزار دلار متغیر است.

حیدری گفت: مهم ترین نکته این است که با توجه به اینکه به خصوص در کانال های آموزشی رایگان افراد در نهایت معامله انجام می دهند، در عمل در صورت ضرر و زیان، صاحبان کانال ها مردم را مقصر مشکلات و عدم آموزش صحیح می دانند و در تمرین مسئولیت برای آنها نخواهد بود! نکته جالبی که اخیرا شاهد آن بوده ایم اضافه شدن جوایز به تبلیغات این کانال ها است.

وی افزود: هر چند روز یک بار، فردی که بالاترین درآمد را داشته باشد، به عنوان مثال، یک جایزه 20 دلاری می گیرد. یعنی در عمل از مبلغ چند هزار دلاری جمع آوری شده فقط بابت این جوایز ماهانه چند صد دلار به مردم پرداخت می شود! حال این موضوع را با ضرر 90 درصدی افراد در این بازارها در نظر بگیرید که در این صورت صاحبان این کانال ها و صفحات سودهای چند هزار دلاری و ده ها هزار دلاری کسب می کنند.

حیدری روش دیگری را برای ایجاد ذهنیت چند دلاری و کسب سودهای چند هزار دلاری در بازارهایی مانند ارزهای رمزنگاری شده عنوان کرد و گفت: ده ها هزار دلار سود مردم را به سمت خرید شش سکه سوق می دهد. البته هدف از بین بردن شتکینز نیست، بلکه خرید شتکینز بدون تحقیق و صرفاً بر اساس تبلیغات در بسیاری از موارد فقط یک کلاهبرداری و فریب است و از این رو داستان تولید توکن جدید و معرفی آن در قالب Shetkins را می توان در عرض چند دقیقه انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون برخی افراد با تولید شت‌کوین‌های کاملاً بی‌ارزش و سوق دادن مردم به خرید آن‌ها (حتی در مقادیر بسیار کم، اما در مقادیر زیاد)، پمپاژ شتکین و فروش توکن‌های خود به مردم، سودهای کلانی به دست می‌آورند. در این بین، افراد و تعدادی توکن کاملاً بی مصرف هستند که هیچ پروژه ای پشت سرشان نیست.

به گفته این فعال بازار سرمایه، جالب ترین نکته ای که اخیرا در چندین مورد مشاهده شده، پیش فروش توکن های تولید نشده ای است که تولیدکننده توکن دریافت می کند.

حیدری ادامه داد: یکی از روش های دیگر استفاده از الگوهای هرمی، توری و پانزی و ترکیب این دو برای جذب پول مردم است. قاعدتاً در این روش‌ها با معرفی پروژه‌های سرمایه‌گذاری رسمی، افراد به جذب دوستان و آشنایان خود و اطمینان از پرداخت سود ماهانه چند ده درصدی و پرداخت بخشی از سرمایه جذب شده به هر فرد، عملاً تشویق می‌شوند. تشکیل یک هرم پولی چند میلیون دلار جمع آوری کنید و در نهایت بسته شدن یک شبه وب سایت مقصد منجر به از دست دادن افراد زیادی می شود.

وی با اشاره به اینکه مردم معمولا برای مشاوره به ما مراجعه می کنند و با افتادن در دام این گونه کلاهبرداران راهی برای جبران ضررهای هنگفت خود پیدا می کنند، از مردم خواست قبل از سرمایه گذاری مشاوره بگیرند نه بعداً.از ضرر، زیرا داستان اصلی این است که جبران خسارت بسیار بسیار سخت تر از پیشگیری است.

این فعال بازار سرمایه تاکید کرد: بازارهای سرمایه گذاری را باید سرمایه گذاری دید نه درآمد روزانه و ماهانه. اما ذهنیتی که این کانال ها و صفحات در ذهن مخاطبان خود ایجاد کرده اند، چه در بورس و چه در بازارهایی مانند ارزهای رمزنگاری شده.» ایجاد درآمد پایدار و تضمینی و ثروتمند شدن سریع. در صورتی که این بازارها را باید مکانی در نظر گرفت. بخشی از درآمد ماهانه خود را سرمایه گذاری کنید تا نتایج سرمایه گذاری ها را در میان مدت و بلندمدت مشاهده کنید، هم با حفظ هزینه سرمایه و هم سود.

حیدری خاطرنشان کرد: کسب سود عملی از طریق معاملات بر خلاف تبلیغات در واقع موضوعی بسیار تخصصی و نسبتاً پیچیده است که هم دانش بالا و هم تجربه چندین ساله را می طلبد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید