آیا روزهای قرمز بورس به پایان رسیده است؟


به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، چهار روز متوالی مثبت و تنها یک روز با اندکی کاهش، رکورد بورس تهران در نیمه زمستان بود. رکوردی که التهاب بازار و ناامیدی سهامداران را کاهش می دهد، اما هنوز در مورد مسیر آینده آن ابهام وجود دارد.

کارشناسان بر این باورند که چرخش عرضه و تقاضا در هفته جاری ناشی از ابلاغ برنامه حمایتی دولت از بورس و ابلاغ مصوبه ستاد اقتصادی بوده است، در حالی که برخی دیگر از تحلیلگران با توجه به گره هایی که معاملات را به هم گره می زند; این روند ممکن است مدت زیادی دوام نیاورد، بنابراین مسائلی مانند اجرای دامنه در وضعیت فعلی و خطرات مرتبط ممکن است همچنان بازار را به چالش بکشد.

اگرچه رئیس سازمان بورس از باز شدن تدریجی این محدودیت تا پایان سال خبر داد، اما از آنجایی که سهامداران در یک سال و نیم گذشته بارها شاهد وعده‌های عملی نشده از سوی سیاستمداران بوده‌اند، انتظار می‌رود طرف تقاضا با EMA مواجه شود و اگر .

هفته گذشته همانطور که انتظار می رفت، ابزارهای اصلی بازار در اکثر روزها پیشتاز رشد شاخص بودند. برخی ابزارها از جمله پتروشیمی ها در روزهای ابتدایی هفته به دنبال کاهش سقف قیمت مواد غذایی و گاز بودند، اما در نهایت ترمزهای معاملاتی در آخرین روز کاری هفته برداشته شد.

معرفی بورس در مورد اشخاص حقوقی

کارشناسانی که در این خصوص صحبت کردند معتقدند روند معاملات در روزهای ابتدایی هفته نقش بسزایی در پیش بینی بازار آینده خواهد داشت. به نظر می رسد ادامه حرکت در امتداد زنجیره صعودی منوط به اجرای چندین عامل تأثیرگذار باشد. در همین حال، فشار قانونی برای عرضه سقوط در روزهای آینده نیز می تواند وضعیت نگران کننده ای را برای پیشنهاد تجاری ایجاد کند.

با این حال طی چند روز گذشته بازار سهام توانسته است تا حدی حمایت از دست رفته را به دست آورد. بورس روزهای عجیبی را سپری می کند. خروج پول واقعی در هفته های اخیر سرعت گرفته است، اما این روند منفی در هفته گذشته اندکی کاهش یافته است.

در همین رابطه مهدی افنانی کارشناس بازار سرمایه در این باره افزود: اگر معاملات بورس مانند هفته اول بهمن ماه ادامه پیدا می کرد، احتمالا شاهد خروج بخشی دیگر از سهامداران بودیم اما طی چند روز گذشته بورس اوراق بهادار کنترلی بر نرخ سود بانکی داشت و هیچ افزایش حقوقی به دولت معادن چراغ سبز نشان نداد.

وی وضعیت مبهم بورس را مانع ورود پول به تالارهای شیشه ای دانست و گفت: اگرچه فعالان بورسی نسبت به تصمیمات دولت واکنش مثبت نشان دادند اما در صورت شکسته شدن حمایت ها، بازار به پویایی منفی باز می گردد.

وی با انتقاد از فعالیت شرکت ها در اواخر هفته گذشته گفت: در اکثر روزهای معاملاتی هفته، بازیافت نمادهای با رشد سبز به سهامداران سبز نشان داد و قیمت اکثر نمادهای این گروه افزایش یافت، اما روز سه شنبه اتفاق عجیبی رخ داد. اتفاقی که روز سه شنبه در بازار افتاد: در حالی که بازار رو به بهبود بود، برخی از اشخاص حقوقی شروع به عرضه آبشار کردند.

این نشان دهنده پیشنهادات پشتیبانی نشده است. در هفته ای که قرار بود از بازار حمایت شود، قانون برعکس شد.

اگر در این شرایط بحرانی از بحث حمایت یا عدم حمایت از بازار چشم پوشی کنیم، نباید از این نکته غافل شد که برخی از حقوقی ها در هفته های گذشته که قیمت سهم حتی 60 تا 70 درصد بالاتر از این رقم بود، فروشنده نبودند. قیمت فعلی، اما با نوبت معاملات مثبت، تحویل آغاز شد. به گفته این کارشناس، الزام قانونی برای عرضه آبشار در روزهای آینده وضعیت نابسامانی ایجاد می کند.

این در حالی است که به نظر می رسد بازار سهام بتواند به حمایت از دست رفته بازگردد. در همین حال افنانی ورود پول به بازار سهام در هفته گذشته را اتفاقی مثبت توصیف کرد و گفت: اگر حجم معاملات روزانه در ابتدای هفته به 5000 میلیارد تومان برسد و در همین محدوده تثبیت شود، می توان انتظار موج صعودی داشت. از بازار.”

برآوردها نشان می دهد در صورت ادامه این روند می توان امیدوار بود که حتی تا پایان سال نیز رشد جدی داشته باشد. افزایش حجم معاملات خرد و کلی در بازار سرمایه، بازگشت بازار سهام به روند تعادلی را تضمین می کند.

بازار پتانسیل رشد دارد

نتایج ضعف حمایتی بازار در هفته گذشته حاکی از آن است که بورس پتانسیل رشد دارد اما این برای جذب سرمایه گذار کافی نیست. فعالان بورس بارها اعلام کرده اند که بازگشت سرمایه مستلزم حذف ریسک های اساسی، حمایت اساسی از بازار و نه پولشویی نادرست و عدم کنترل نظارتی متولیان اصلی اقتصاد است.

تداوم روندهای برنامه ریزی نشده و بی ثبات در سیاست های کلان اقتصادی و بورسی، پیش بینی های خوش بینانه ای را برای این بازار ارائه نمی دهد. بنابراین نمی توان انتظار داشت که معامله گران بازار خوبی را در کوتاه مدت شاهد باشند. اگرچه بازار در هفته دوم بهمن ماه چرخش متفاوتی به خود گرفت، اما فراز و نشیب های پر دردسر شاخص و زیان های پی در پی کانال های حمایتی مانع از بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران شده است.

محمد شکری، کارشناس بازار سرمایه با ابراز نگرانی از وضعیت بورس در روزهای آینده گفت: برخی از پارامترهای بودجه نامشخص است. در هفته های اخیر شاهد اظهارات متناقضی در برخی موارد بودجه بوده ایم که تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بر بازار سرمایه داشته است. این امر موجی از بی اعتمادی را در بازار ایجاد می کند.

وی افزود: از یک سو متولیان وعده بازگشت سرمایه گذاران به بورس را می دهند و از سوی دیگر حتی مشخص نیست توافقات اقتصادی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. این کارشناس درباره ارزش اکثر سهام گفت: شرکت های سهامی در کف قیمت خود هستند و از نظر شاخص های بنیادی وضعیت به نفع شرکت ها است.

در چنین شرایطی اگر بازار به ثبات سیاست اعتقاد داشته باشد، بدون شک راه بازگشت تسهیل خواهد شد. وی افزود: با وجود اینکه هفته گذشته بازار از ثبات نسبی برخوردار بود، اما فقر منابع به حدی شدید شده که به نظر می رسد اقداماتی مانند تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار نمی تواند مشکل بی پولی این بازار را حل کند.

واضح است که در صورت ادامه این موضوع همچنان بازار را با مشکل مواجه خواهد کرد. در حالی که تزریق منابع وعده داده شده در کوتاه مدت ممکن است التهاب موجود را تا حدودی کاهش دهد و شوک روانی ایجاد کند، اما قطعاً در بلندمدت تأثیر مثبتی بر معامله‌گران نخواهد داشت.

نوسانات در انتظار بازار است؟

قرمزی کف معاملات در هفته گذشته کاهش یافت، اما از آنجایی که این روند در ماه های گذشته بارها تکرار شده است، همچنان نگرانی ها در خصوص ادامه خروج سرمایه از بورس وجود دارد.

در همین رابطه حمید میر معینی کارشناس بازار سرمایه با ابراز نگرانی از خروج پول از بورس گفت: خروج پول سهامداران خرد و حقیقی از بورس به ویژه در یک ماه اخیر که به سرعت افزایش یافته است. نشانه خوبی برای معاملات آینده نیست.

وی افزود: اگرچه امید چندانی به تعادل عملیات مبادلاتی نیست، اما نمی توان با اطمینان در مورد عبور از بحران فعلی صحبت کرد. به نظر می رسد سرمایه گذاران در ورود به بورس محتاط هستند و نسبت به ریسک بالای سرمایه گذاری در این بازار حساس شده اند.

به گفته این کارشناس، ورود دولت به سیاست بازار سرمایه در این مرحله ممکن است به دلیل وجود ذخایر زیاد، روند بازار را از نظر روانی و در کوتاه مدت تغییر دهد اما این نمی تواند به رشد بازار کمک کند.

وی با اشاره به وضعیت فعلی بورس گفت: اجرای برخی بخشنامه ها در بازار سرمایه در ماه های اخیر نشان داد که منافع سرمایه گذار واقعی نادیده گرفته می شود.

از جمله مهم‌ترین آنها موضوع قیمت‌گذاری اجباری در بخش‌های خودرو، سیمان، پتروشیمی و عوارض است. بنابراین، با توجه به اینکه در این موارد ابهامات زیادی وجود دارد و مشخص نیست دستورالعمل‌های خاص تا چه زمانی تضمین می‌شوند، نمی‌توان انتظار هجوم پول واقعی به بازار سهام را داشت. در عین حال، بازار سهام همچنان در معرض خطراتی است که خارج از آن وجود دارد. این تهدید خروج سرمایه و پول از بازار را تسریع می کند.

بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که بازار به این سرعت نتواند به کانتور تعادل بازگردد.

وی افزود: موضوع نوسانات نیز یکی از مهم ترین موضوعاتی است که مدیران بازار می توانند کمک شایانی به بازگرداندن اعتماد سرمایه گذاران داشته باشند. در عین حال باید گفت با توجه به این عوامل، احتمال نوسانات بازار در هفته جاری وجود دارد. بنابراین برخی از روزهای هفته به دلیل پشتیبانی گرامری می تواند مثبت و سپس منفی باشد.

ابهام در بازار سهام ادامه دارد

بازار سهام هفته دوم فوریه را به دلایل مختلف با نوسانات مثبت آغاز کرد. بنابراین نمی توان گفت که حرکت در این مسیر ادامه خواهد داشت، ضریب سقف نرخ در هفته گذشته تا حدودی آرامش را به بازار بازگرداند، اما با توجه به اینکه گزارش نتایج برخی شرکت ها در دی ماه نسبت به ماه قبل منفی بود، به نظر نمی رسد، “ما شاهد بازگشت معاملات آتی بازار سهام به بازار خواهیم بود.”

اینها اظهارات یک کارشناس بازار سرمایه است که معتقد است بازار همچنان درگیر مهندسی معاملات است. مهدی دلبری در این خصوص گفت: با توجه به قطعی های گازرسانی در ماه های گذشته، برخی از صنایع با کاهش بهره وری مواجه شده اند. این در حالی است که برخی گزارش های صنعت از جمله پتروشیمی ها به دلیل تعطیلی مکرر گاز و حواشی ناشی از آن، نسبتا ضعیف بود.

اگرچه صنعت شکر عملکرد نسبتاً خوبی داشت، اما به طور کلی، برخی از بخش‌ها گزارش آذرماه را در مقایسه با آذرماه پسندیده‌اند. این نشان می دهد که در چنین شرایطی خروج از رکود بسیار دشوار است.

وی افزود: در هفته جاری موضوع تصویب بودجه و مسائل مربوط به بازار سرمایه نقش تعیین کننده ای در روند معاملات آتی خواهد داشت. معافیت عوارض صادراتی موضوع مهمی برای صنعت بورس است. تصمیماتی که در این زمینه اتخاذ می شود، امیدی به بازگشت رونق به بازار می کند.

کاهش نرخ بین بانکی نیز تاثیر زیادی بر روند نوسانی مثبت دارد، اما این شرایط نمی تواند تضمین کننده بازگشت اعتماد سرمایه گذاران به بازار سهام و متعاقب آن بازدهی صورت های معاملاتی به نفع سهامدار باشد.

وی با اشاره به تداوم نوسانات بازار در روزهای آینده خاطرنشان کرد: نوسانات بازار سهام را متوقف نمی کند. عوامل تاثیر منفی سنگین تر از عوامل تاثیر مثبت هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، به نظر می رسد شاخص فضای زیادی برای صعود و نزول ندارد.

نوسان در کانال 1.3 میلیون واحدی خوش بینانه ترین شاخص است و نباید انتظار بیشتری داشت. این وضعیت احتمالا تا پایان سال ادامه خواهد داشت. وی در خصوص عملکرد هفته گذشته بورس و تاثیر آن بر روند معاملات آتی گفت: بازار هفته گذشته به لطف حمایت های اجباری توانست بهبود پیدا کند.

تجربه ماه های گذشته نیز نشان می دهد که بازار بارها حمایت و پویایی مثبت داشته اما پس از آن به روند نزولی بازگشته است، بنابراین نباید روند هفته گذشته بورس را جدی گرفت. این شرایط نمی توانند ثابت و مستمر باشند، بنابراین نباید به آنها اهمیت زیادی داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تزریق پول به بازار در هفته گذشته برای فرونشاندن اعتراض سهامداران در بلندمدت تاثیر مثبتی نخواهد داشت. در این هفته در صورت عدم تداوم حمایت ها، چرخه خروج سهامداران ادامه خواهد داشت. در این میان باید توجه داشت که بازار سرمایه همچنان منتظر نتایج مذاکرات بین المللی است.

اگر در این هفته اخبار مثبتی از مذاکرات به گوش برسد، شاهد تغییراتی در معاملات بورس نیز خواهیم بود. انعقاد توافق هسته ای تاثیر تعیین کننده ای بر نرخ دلار دارد زیرا عملکرد بورس را نیز تغییر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید