آیا ارزش صبر کردن برای قیمت تخم مرغ را دارد؟ / بعد از گوشت قرمز و مرغ، نوبت به یک غذای اصلی دیگر می رسد!



اقتصاد اینترنتی – سپیده قاسمی; در ماه های پایانی سال گذشته عرضه گوشت قرمز کاهش یافت و پس از آن قیمت ها به شدت افزایش یافت. از ابتدای امسال در مورد گوشت مرغ نیز همین اتفاق افتاد و با کاهش عرضه، قیمت ها جهش کردند.

نظارت بر تولید و بازار نشان می دهد که احتمالاً تخم مرغ به سرنوشت گوشت قرمز و مرغ دچار می شود و باید منتظر کاهش عرضه و افزایش قیمت این منبع پروتئینی باشیم.

چرا تخم مرغ گران است؟

نشانه های این پیش بینی را می توان در سال گذشته مشاهده کرد که دولت سیزدهم نظام یارانه ها را اصلاح کرد و طرحی به نام توسعه مردمی و توزیع عادلانه یارانه ها را اجرا کرد.

برخلاف انتظار از اجرای این پروژه، به دلیل کاستی های فراوان، دستیابی به نتایج مطلوب ممکن نشد. از جمله نواقص این طرح، اصرار دولت بر تعیین قیمت مصوب یا تعیین قیمت برای برخی کالاهای اساسی بود.

علاوه بر این، اجرای این طرح با افزایش سطح تورم همراه بود که بهای تمام شده اجزای اصلی تولید کالا را چندین برابر کرد. در این بین دولت به وعده های خود برای حمایت از تولیدکننده عمل نکرده و در نتیجه تولیدکنندگان منابع پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ متحمل ضرر و زیان شده، تولید کاهش یافته و مصرف کنندگان با گرانی بی سابقه مواجه شده اند.

زیان بزرگ برای تولیدکنندگان تخم مرغ

بر اساس اعلام اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به اقتصاد اینترنتی؛ پس از اصلاح نظام یارانه ای در سال 1401، مرغداران تخمگذار بیش از 15 هزار میلیارد تومان ضرر کردند و در نتیجه این ضرر تا 20 درصد از مرغداران تخمگذار با زیان زیادی از چرخه تولید خارج شدند.

به گفته حمیدرز کاشانی، رئیس هیئت مدیره این اتحادیه، در حال حاضر قیمت خرید هر کیلوگرم تخم مرغ از مرغداران 25 درصد زیر نرخ مصوب و 45 درصد زیر قیمت واقعی تولید است.

زیرا هر کیلوگرم تخم مرغ بین 31 تا 32 هزار تومان از مرغداران خریداری می شود در حالی که دولت قیمت مصوب یا تعیین شده برای هر کیلوگرم 39 هزار و 500 تومان تعیین کرده و قیمت واقعی هر کیلوگرم از 54 هزار تا 55 هزار تومان است. .

افزایش شدید قیمت ها برای موسسات صنعتی

مرغداران می گویند که قیمت نهاده ها از جمله خوراک دام در ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است. مرغداران به دلیل گرانی خوراک مرکب به ویژه در 3 ماه اخیر با مشکلات جدی تامین مواجه شده اند.

دلیل افزایش قیمت خوراک دام کمبود ارز دولتی است که واردکنندگان چند ماه پیش اعلام کردند.

پیش بینی بازار تخم مرغ

افزایش هزینه های تولید، زیان انباشته تولیدکننده، تورم بالای تولید، عدم حمایت دولت و قیمت گذاری اجباری عواملی هستند که می توانند مبنایی برای پیش بینی نوسانات بازار تخم مرغ و پیش بینی سرنوشت گوشت قرمز و مرغ برای این منبع پروتئینی باشند. با کاهش عرضه و افزایش قیمت!

دیدگاهتان را بنویسید