وقتی شوهر از مهریه زنش ارث می برد / آیا محدود شدن مهریه به 14 سکه شرعی است؟ / ماجرای زنی که از 4 شوهر مهریه گرفت چیست؟


عباس شیخ الاسلامی در گفت و گو با خبرفوری درباره مهریه و زندانی کردن مردان به دلیل عدم پرداخت مهریه گفت: من به شدت مخالف زندانی کردن مردان برای مهریه هستم. ما حق نداریم کسی را به خاطر بدهی و مسائل مالی مانند مهریه و چک به زندان بیاندازیم. ”

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه محدودیت قانونی در میزان مهریه خلاف قانون و عقل است، گفت: ضمانت اجراهای غیر از حبس مانند ممنوعیت تردد و ممنوعیت تجارت برای مردانی که مهریه دارند باید ضمانت اجرا شود. حبس با مشکلات مالی، مذهبی یا سنتی مرتبط نیست و مغایر با موازین حقوق بشر است.

وی ادامه داد: برخی از جامعه شناسان و نمایندگان مجلس برای کاهش مشکلات مهریه راهکارهایی را پیشنهاد می کنند که بد و بی اثر است، از جمله تعیین سقف مهریه، مالیات بر مهریه، تعیین حق ثبت ازدواج بر اساس مهریه، لغو مهریه. این بیشتر از توانایی مردان است.” این همان حبس مرد، ارائه خدمات جایگزین برای جهیزیه توسط مرد و… است اما این راهکارها بی تاثیر است و مشکلی را حل نمی کند.

این وکیل دادگستری گفت: اگر زنی فوت کند، خانواده او می توانند مهریه او را به عنوان سهم الارث خود مطالبه کنند، اما این از نظر اخلاقی خوب نیست و البته مرد از این مهریه به ارث می برد. در صورت فوت زوج، زوجه می‌تواند علاوه بر ارثی که طبق قانون دریافت می‌کند، مهریه خود را نیز از نظر قانونی استرداد کند.

شیخ الاسلامی همچنین گفت: در قوانین جاری محدودیتی برای مطالبه مهریه زنان برای زنانی که مرتکب فساد یا جرایم مربوط به مواد مخدر می شوند وجود ندارد. در اسلام، شرایط، توانایی خوبی است که از آن کم استفاده شده است; همان طور که زن در دوران عقد از مرد یکسری شروط می گیرد، باید شرط کند که اگر زن وابسته شد یا مرتکب فسق شد، از نصف یا تمام مهریه اش محروم شود، اما جایش همین است. برای بررسی بیشتر در حال حاضر تمامی شرایط در قرارداد برای زنان لحاظ شده است.

وی با اشاره به قانون گفت: ماده 22 قانون حمایت از خانواده تعداد سکه ها را به 110 عدد محدود نکرده بود، اما ضمانت اجرایی حبس برای این تعداد حذف شد که این نیز نتوانست از بروز مشکل جلوگیری کند.

این وکیل دادگستری گفت: تورم باعث افزایش موارد مهریه و حبس برای مردان شده است زیرا توانایی پرداخت مردان با افزایش قیمت سکه کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: موضوع تجارت جهیزیه زنان به قدری کم است که به نظر می رسد وجود ندارد.

بخش های مختلف این گفتگو را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید