دکتر ایزدی : فروش جزیره کیش به چین شایعه است

فروش کیش در میان نیست، بلکه توسعه گردشگری در نظر است. برخی شایعه می کنند کیش را به چین فروختند اصلاٌ چنین بحثی نیست زیرا قرار است چین در قسمت هایی از این جزیره توسعه گردشگری را انجام دهد این کار می تواند به اشتغالزایی در کشور هم کمک کند.

به گزارش اقتصاد روز ؛دکتر محمد علی ایزدی- اقتصاد دان کشور و تحلیل گر مسایل نفتی ایران ضمن اشاره به مطلب فوق گفت: ایران قدرت منطقه ای است و چین هم به سمت یک قدرت جهانی پیش می رود تاکید دارم، سند همکاری و قرارداد با چین یک قرارداد جامعی است و باید با یکدیگر در تمامی زمینه ها همکاری کنیم اما متاسفانه برخی از روشنفکران داخلی با القاء نظریه اشتباه خود به جامعه آدرس غلط می دهند.

وی افزود : ارزریابی بنده اینست که سند همکاری میان ایران و چین و همچنین برخی انتقاداتی که به این تفاهم نامه وارد از این قبیل است. در حالی که ایران کشورمستقلی است و مستقل هم باید بماند و ما نه تنها با چین بلکه با بسیاری از کشورها به خصوص همسایگان باید چنین تفاهم نامه هایی را امضاء کنیم.

باید بپذیریم که اگر ایران را با برخی از کشورهای همسایه مقایسه کنیم از نظر توسعه عقب هستیم بخصوص بعد از جنگ بسیاری از ساختارها را درست کردیم اما در این چند سال خیلی عقب افتادیم.

باید اعتراف کنیم کشورهایی مانند ترکیه و پاکستان به سمت توسعه رفته اند حتی پاکستان با چین همکاری های گسترده ای را انجام میدهند .

وی افزود : باید بگویم سند همکاری و تفاهم نامه با چین اقبال خوبی برای کشور است هنوز البته طرف چینی امضاء نکرده است.اما آنهایی که چنین فکری برای امضای این تفاهم نامه کردند فکر خوبی است چه بخواهیم چه نخواهیم ایران قدرت منطقه ای است و چین هم به سمت قدرت جهانی شدن پیش می رود و حتی در رقابت با آمریکا قرار دارد. چین کشوری با تکنولوژی بالاست از نظر صنعتی، ماشین سازی، الکترونیک و … در جایگاه قابل قبولی است. لذا ما با این کشور و حتا کشورهای دیگر باید همکاری کنیم و مهندسین ما باید در حوزه های مختلف، نفت و گاز، پتروشیمی و …. با مهندسین سایر کشورها در ارتباط باشند و با تکنولوژی جدید آشنا شوند.

ایزدی گفت : متاسفانه انتظاری که مردم از کشور و مسئولین در زمینه توسعه دارند برآورده نشده است در مقابل شاهد هستیم که پاکستان با ۲۱۰ میلیون جمعیت به سمت توسعه رفته و امیدهای زیادی برای مردم کشورش ایجاد شده است و یکی از این اقدامات ارتباط استراتژیکی است که با چین به امضاء رسانده است. ما ۲۵۰۰ کیلومتر مرز آبی داریم که متاسفانه توسعه نیافته مانده است در حالی که برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از این امکان استفاده لازم را کرده و پیشرفت هایی در سطح جهانی داشته اند.

وی گفت : خاطر نشان می سازم ما همین طور دست روی دست گذاشته ایم و هر کاری هم انجام می شود با قراردادهای ۱۰۰ سال یا ۲۰۰ سال پیش مقایسه می کنیم تا ذهن مردم خراب شود در حالی که ما باید چنین تفاهم نامه هایی را با همه همسایه ها از جمله با آذربایجان در سطح گسترده داشته باشیم قرارداد ۲۵ ساله با چین، الزام آور هم نیست که ما فقط با چین همکاری کنیم و با سایر کشورها ارتباطی نداشته باشیم این قرارداد یک قرارداد جامعی است که سایر بخش های مختلف آن قراردادهای خاص خود را نیاز دارد.

وی افزود : در واقع درست است که با چین این طرح جامع را امضاء کردیم اما در سایر زمینه ها اعم از نفت، گاز، ابیاری، کشاورزی و …. باید قراردادهای مجزایی منعقد شود که طرفین باید در این بخش بسیار دقت کنند.

این اقتصاد دان خاطر نشان کرد: بنابراین این که برخی شایعه می کنند کیش را به چین فروختند اصلاً چنین بحثی نیست زیرا طبق بندهایی از این این قرارداد قرار است چین در قسمت هایی از این جزیره توسعه گردشگری انجام دهد این کار می تواند به اشتغالزایی در کشور هم کمک کند تاسف می خورم از اینکه برخی از روشنفکران داخلی آدرس غلط می دهند بیرون از کشور هم مشخص است طبعاً آمریکا و اروپایی ها از این تفاهم نامه خرسند نیستند و معتقدند ایران در مسیر یک کمربند یک جاده جدید قرار می گیرد.و این به نفع آنها نیست.

دیدگاهتان را بنویسید