«توپ سوم چینی» احتمالاً روی آمریکا کار می کند/ درخواست استعفای بایدن و معاون



یک منبع ناشناس به واشنگتن پست گفت که سومین “بالون جاسوسی چین” احتمالاً در نزدیکی ایالات متحده فعالیت می کند. اما مقامات نمی گویند او کجاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از دیلی میل، این منبع ناشناس به واشنگتن پست گفت: کشف این بالن ها برای چین یک “رسوایی” است و خود چینی ها نیز از این حادثه “شوکه شده اند”. چینی ها در “وضعیت دشوار” هستند.

وی در ادامه افزود: تنها اطلاعاتی در مورد اهداف این بالن ها منتشر شده است. اما مقامات “دقیقا” نمی دانند که بالن ها چه کار می کنند.

روز پنجشنبه، پنتاگون از ظهور اولین “بالون جاسوسی چینی” بر فراز مونتانا خبر داد. سپس روز جمعه، سخنگوی پنتاگون، پاتریک رایدر گفت که دومین “بالون جاسوسی چینی” این بار بر فراز آمریکای لاتین مشاهده شده است. پیش از این، پکن اعلام کرده بود که اولین بالن مشاهده شده بر فراز ایالات متحده “غیر نظامی” بوده و برای “تحقیقات علمی” استفاده شده است. در پی این حادثه، جنگنده های آمریکایی روز شنبه به وقت محلی یک بالن چینی را که بر فراز سواحل کارولینای جنوبی پرواز می کرد، ساقط کردند. در رابطه با این اقدام، پنتاگون تاکید کرد که یک “بالون جاسوسی چین” را با موشک هوا به هوا شلیک شده از جنگنده F-22 منهدم کرده است. در نهایت، وزارت خارجه چین از اقدامات آمریکا برای سرنگونی “بالون هواشناسی” که پنتاگون آن را “بالون جاسوسی چین” نامیده است، ابراز نارضایتی کرد.

“بالون های جاسوسی چینی” در زمان دونالد ترامپ

همچنین وزارت دفاع آمریکا یادآور شد که سه بالون جاسوسی دیگر چینی برای مدت کوتاهی وارد حریم هوایی ایالات متحده آمریکا در دولت قبلی شده است.

به گفته یک مقام ارشد پنتاگون، «سه بالون جاسوسی» در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا وارد حریم هوایی این کشور شدند. اما به نظر می رسد این رئیس جمهور سابق آنها را تخریب نکرده و مانع از انتشار این خبر نشده است.

در همین حال، چنین گزارشی با اظهارات مارک اسپر، وزیر دفاع سابق آمریکا و مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری خواه جورجیا متفاوت است.

مارک اسپر و برخی دیگر از جمهوری خواهان گفتند: «اگر در دوره ریاست جمهوری ترامپ اینطور بود، ترامپ این بادکنک ها را نابود می کرد». علاوه بر این، مارجوری تیلور گرین در توییتی نوشت: «دونالد ترامپ هرگز اجازه نمی‌دهد چین بالن جاسوسی را بر فراز کشور، پایگاه‌های نظامی و دارایی‌های ما پرواز کند. ترامپ قبل از اینکه چنین چیزی وارد حریم هوایی ایالات متحده شود آنها را ساقط می کرد.

در این رابطه اسپر به سی ان ان گفت: از بیانیه و گزارش پنتاگون خرسند هستم. زمانی که خدمت می کردم هیچ کس به من درباره این بالن های جاسوسی چینی اطلاع نداد. من به خاطر ندارم کسی وارد دفتر من شده باشد و این موضوع را مطرح کرده باشد یا حتی چیزی در مورد آن بادکنک های چینی بر فراز آمریکا خوانده باشد.

گزارش ها حاکی از آن است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در 28 ژانویه در جریان بالون ها بر فراز آلاسکا قرار گرفت. در نتیجه، تأخیر بایدن در از بین بردن این بادکنک‌ها خشم جمهوری‌خواهان را برانگیخته است که همزمان خواستار استعفای او هستند.

جو ویلسون، نماینده جمهوری خواه کارولینای جنوبی در این باره گفت: «هم جو بایدن و هم معاون او کامالا هریس باید به دلیل شکست شرم آورشان کناره گیری کنند. این “بالون های فاجعه چینی” به وضوح خانواده های آمریکایی را از آلاسکا تا خانه من در کارولینای جنوبی تهدید کرد و تأیید کرد که رئیس جمهور بایدن و معاون رئیس جمهور هریس باید کناره گیری کنند.

این اولین بار پس از جنگ جهانی دوم بود که ارتش آمریکا یک هواپیمای خارجی را در خاک خود منهدم کرد.

سقوط بالون چینی پس از آن اتفاق افتاد که دولت ایالات متحده دستور توقف همه پروازها بر فراز سواحل کارولینای جنوبی را صادر کرد. این اقدام امنیت ملی آمریکا بود.

پس از این اقدام، جو بایدن گفت: ما با موفقیت آن (بالون) را پایین آوردیم و از خلبانانمان که این کار را انجام دادند تشکر می کنم.

در ژوئیه 1942، ژاپن به کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده در بندر داچ در آلاسکا حمله هوایی کرد و ایالات متحده مجبور شد جنگنده ژاپنی را نابود کند. از آن زمان تاکنون آمریکا حتی یک جنگنده یا هواپیمای خارجی را ساقط نکرده است و سال ها بعد، انهدام این بالون چینی اولین اقدام آمریکا بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید