ترکیه احتمالا به زودی نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد



یک محقق در امور ترکیه پیش بینی کرده است که ترکیه به زودی نیروهای خود را از سوریه خارج خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آمور گجف، پژوهشگر امور ترکیه در مرکز شرق شناسی آکادمی علوم روسیه گفت: فکر می کنم آنکارا اقداماتی را برای کاهش نیروهای مسلح خود در سوریه انجام خواهد داد. اما ممکن است بلافاصله این اتفاق نیفتد. احتمالاً پس از انتخابات ترکیه این اتفاق خواهد افتاد. ترکیه ممکن است برخی از مستشاران خود را در سوریه رها کند. این یک سناریوی بسیار واقعی است. باید مکانیزم مشترکی برای کاهش نگرانی های ترکیه و خروج نیروهایش از سوریه ایجاد شود. حفظ نیروهای ترکیه در سوریه برای ترکیه بسیار گران است.

وی گفت: بر اساس اظهارات مقامات ترکیه، این کشور واقعاً نمی‌خواهد نیروهای خود را در سوریه داشته باشد، زیرا هزینه زیادی برای این کشور دارد. اقتصاد ترکیه اکنون با مشکلاتی مواجه است و این کشور می تواند این دارایی ها را برای مقاصد دیگری هزینه کند. اما اوضاع در شمال سوریه خوب نیست و احتمالا ترکیه در آنجا خواهد ماند. ترکیه نگران است که بی ثباتی در شمال سوریه موج جدیدی از آوارگان و ضربه ای دیگر به اقتصاد این کشور وارد کند.

پیش از این بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با اسپوتنیک، احتمال برگزاری دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه را مشخص کرده بود.

نیروهای ترکیه در مناطق مرزی سوریه هستند و علیه کردها می جنگند. دمشق بارها حضور ترکیه را غیرقانونی اعلام کرده و از این کشور خواسته است که نیروهای خود را خارج کند. نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) با پشتیبانی ارتش آمریکا، کنترل اکثر استان های حسکه و رقه و همچنین بخش هایی از حلب و دیرالزور را در اختیار دارند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید