بانک مرکزی باید انحصار شبکه پرداخت را بردارد


رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس نسبت به تمرکز غیرموجه بانک مرکزی بر شبکه پرداخت کشور هشدار داد و خواستار حذف انحصار از این بستر شد. توانگر همچنین قول داد که دولت را به همراه سایر نمایندگان مجبور به ارائه یک لایحه کامل برای قانون جامع ارزهای دیجیتال و بلاک چین کند.

مجتبی توانگر، رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس در نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و سیستم های پرداخت با بیان اینکه بانکداری الکترونیک و سیستم های پرداخت در سال های اخیر رشد نسبتا خوبی در کشور داشته است، گفت: مقایسه زیرساخت ها و ارائه خدمات الکترونیکی. روش های 10 یا 15 ساله گذشته به وضوح نرخ رشد بالایی را نشان می دهد.

وی با تاکید بر اینکه نه تنها نباید از سرعت این رشد کاسته شود، تصریح کرد: باید به ایران این فرصت داده شود تا جایگاه خود را برای ایفای نقش بین المللی در فین تک داشته باشد.

اگر این هدف‌گذاری با دقت انجام شود و برنامه‌ها و اقدامات اولاً در داخل و ثانیاً در روابط بین‌الملل انجام شود، می‌توان به این مهم دست یافت، اما اگر از این فرصت‌ها غفلت کنیم و رویه‌های اشتباه را تکرار کنیم، فرصت‌های پیش‌رو حتی خواهد شد. آنها به یک تهدید جدی تبدیل خواهند شد.”

توانگر به بانک مرکزی درباره تمرکز غیرمنطقی بر شبکه پرداخت کشور هشدار داد: «فقط نگاه کنید اگر به دلیل حملات سایبری با مشکلات و مزاحمت هایی مانند زلزله، قطعی برق، قطعی شبکه، خرابی در همان شبکه پرداخت مواجه می شویم. اقتصاد و زندگی روزمره مردم در چند دقیقه سقوط خواهد کرد.

از این رو وی توجه مسئولان بانک مرکزی را به چندین تصمیم موازی در خصوص خدمات پرداخت در کشور ضروری دانست:

به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا علاوه بر مستر و ویزا که دو شبکه مجزا هستند، چندین شبکه پرداخت محلی و عمومی دیگر نیز وجود دارد که رگولاتور آنها را تنظیم می کند و روش های پرداخت مختلفی را در حضور مردم معرفی می کند. در عین حال به پول نقد به عنوان جایگزینی برای حفظ امنیت روانی جامعه در شرایط بحرانی توجه می کنند.

توانگر در این راستا رویکرد تمرکز در شبکه پرداخت در نقطه ای به نام شاپرک را یکی از اشتباهات راهبردی بانک مرکزی خواند و تاکید کرد که باید به سرعت برای تنوع بخشی و حذف انحصار از این بستر مهم اقدام کند.

تاکید بر اهمیت ارزهای دیجیتال و بلاک چین

این نماینده مجلس در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه ارزهای رمزنگاری شده و اپلیکیشن های مبتنی بر بلاک چین واقعیت انکارناپذیر امروز و آینده است، با حمایت قانونی فضا را برای تحقیق، توسعه و تجاری سازی اشیاء مختلف مبتنی بر بلاک چین فراهم کنید.

وی و بسیاری دیگر از نمایندگان به عنوان رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس معتقدند که قانونگذاری در این زمینه باید به عنوان بخشی از یک لایحه جامع ارائه شود که حقوق مردم، فعالان دولتی و بخش خصوصی را از طریق دولت و مجلس رعایت کند. برای جلوگیری از راه‌حل‌های متفاوت، روند قانونی عادی را طی کنید. دیگر آسیبی به اکوسیستم بلاک چین کشور وارد نمی‌شود:

تعریف ارزهای رمزپایه در برنامه هفتم توسعه را با دقت دنبال می کنیم و دولت محترم را مکلف می کنیم. لایحه کامل قانون گذاری جامع ارزهای دیجیتال و بلاک چین پیشنهاد.”

مقررات ارزهای دیجیتال

توسعه اقتصاد دیجیتال – راه حل مشکلات اقتصادی

این معاونت توسعه اقتصاد دیجیتال و تحول نظام اقتصادی را رمز حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور دانست و گفت: حمایت از اقتصاد دیجیتال باید در توسعه فناوری های دیجیتال در حوزه اقتصاد دیده شود. بانک‌ها که نه تنها خدمات بانکی فعلی را الکترونیکی و دیجیتال می‌کند، که منجر به دگرگونی بانک‌های خدماتی و در مرحله بعد، دگرگونی مفهوم بانک می‌شود.

به گفته وی، با استفاده از این روش می توان بسیاری از مشکلات اقتصادی را که به گفته برخی ناشی از تعارض سیستم های بانکی، مالی و حقوقی در مدیریت و نظارت در این حوزه است، حل کرد. درگیری هایی که مشکلات زیادی را برای مردم، بانک ها، فعالان مالی و مدیریت به همراه داشته است.

توانگر در ادامه بر اهمیت نقش بانک ها در دستیابی به این اهداف تاکید کرد و گفت: بانک ها باید جایگاه خود را در این اکوسیستم به خوبی بشناسند و بر تقویت نقش خود تمرکز کنند. بانک‌ها باید به بسترهای زیرساختی تبدیل شوند که با پذیرش سپرده، توزیع وام و ارائه خدمات و پروتکل‌هایی برای افتتاح و مدیریت حساب‌های مشتریان یا حتی ایجاد انواع جدید حساب‌ها، آنها را قادر به فعالیت و ایجاد خدمات جدید چه در بخش مالی و چه حتی با استفاده از آن‌ها کند. خدمات مالی. زیرساخت ها در سایر زمینه ها به توسعه این اکوسیستم کمک می کند.

به گفته توانگر، این امر مستلزم آن است که بانک‌ها اولاً با ارائه خدمات بانکی خود به فعالان اکوسیستم و سایر شرکت‌های نوآور موافقت کنند و به سمت بانکداری باز حرکت کنند و ثانیاً بانک‌ها با شرکت‌های اکوسیستمی و جایگاه و نقش آنها رقابت نکنند. به عنوان پشتیبان زیرساخت و پلتفرم: از این طریق شرکت های نوآور و جوانان می توانند فرصت بیشتری برای ورود به بازار خدمات مالی پیدا کنند و خدمات بین بانکی و نسل جدید در کشور تجربه شود.

این نماینده مجلس، حاکمیت را طرف مقابل دانست که باید زمینه تحقق هدف حل تعارضات در نظام بانکی را فراهم کند و گفت:

«مجموعه ای از رویدادها که اغلب قابل حل در سطح اجرا هستند و برخی نیاز به قانون گذاری و نظارت دارند. دولت باید دائماً به آنچه باید مدیریت کند توجه داشته باشد و تلاش کند که بازیگران مختلف این اکوسیستم به درستی در کنار یکدیگر قرار گیرند. بنابراین عدم ورود به رقابت با بخش خصوصی که اخیراً رهبری بر آن تاکید کرده اند، از مهم ترین الزامات این نقش است.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت نباید دچار چند نقش شود، تصریح کرد: گاهی ممکن است برخی از برنامه ها و رقابت ها با اهدافی مانند توسعه یک کشور یا سرعت بیشتر باشد، اما ایجاد ساختارها و رویه های اشتباه مانع رشد می شود. و توسعه کشور در بلندمدت».

تاوانگر در خاتمه با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم فصل جدیدی در پیشرفت بشر است، گفت: این انقلاب که هنوز در مراحل اولیه خود است، فرصت و مسئولیت را بر دوش انسان قرار می دهد و نه فقط توسعه فناوری های جدید که انعطاف پذیری بیشتری ایجاد می کند. روش های مدیریت و ارزش ها این روش زندگی، کار و ارتباط ما با یکدیگر را به شیوه ای مثبت تغییر خواهد داد تا بشریت بتواند بیشتر از آن بهره مند شود و مشکل را بدتر نکند.»

دیدگاهتان را بنویسید