آیا مردمک های بزرگ نشانه تخیل بیشتر است؟


یکی از لذت های خواندن کتاب یا گوش دادن به خاطرات، تصور توصیف یا شایعه است. برای اکثر مردم، تخیل راهی برای خلق ایده های جدید یا حل مشکلات است. متأسفانه همه آنقدر خوش شانس نیستند و برخی فرصت تصور ندارند. در بررسی این افراد و شناخت بیشتر آنها، دانشمندان با چالش جدیدی روبرو می شوند. آیا مردمک های بزرگ نشانه تخیل بیشتر است؟ اگر شما نیز به رابطه بین اندازه مردمک چشم و تخیل علاقه دارید، با ما همراه باشید. در این مقاله راز این ارتباط شگفت انگیز را فاش می کنیم!

عوامل موثر بر سایز مردمک

دانشجو دیدگاه ثابتی ندارد. دلیل اصلی تغییر مردمک چشم دیدن بهتر محیط اطراف است. در ادامه به بررسی برخی از عوامل موثر بر تغییر اندازه مردمک چشم می پردازیم.

1. مقدار نور

اگر به عکاسی با دوربین علاقه مند هستید، احتمالا نام دیافراگم دوربین را شنیده اید. این قسمت از دوربین با توجه به نور محیط باز و بسته می شود و بهترین شرایط را برای ثبت تصاویر باکیفیت فراهم می کند. این ویژگی دوربین ها از عملکرد مردمک چشم الهام گرفته شده است. نور محیط یکی از دلایل اصلی تغییر اندازه مردمک است. در روزهای بارانی، در مکان های تاریک و هر جایی که نور کمتری وجود داشته باشد، مردمک چشم بزرگ می شود. به همین ترتیب، در روزهای آفتابی و در نور شدید، مردمک‌ها کوچک‌تر و باریک‌تر می‌شوند. تغییر اندازه مردمک در مقابل برخورد نور به شبکیه باعث بهتر دیده شدن اشیا و محیط می شود.

2. محرک های شناختی

برخلاف تصور اکثر مردم، نور محیط تنها عاملی نیست که بر اندازه مردمک تاثیر می گذارد! رفتار شناختی بر اندازه و باریکی مردمک نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، برانگیختگی جنسی و محرک‌های عاطفی از جمله مواردی هستند که مردمک چشم شما را منقبض یا گشاد می‌کنند و در علم زبان بدن، اندازه مردمک می‌تواند نشان دهد که یک فرد چقدر صادق است.

یکی دیگر از مواردی که مردمک چشم را بزرگ می کند مربوط به مواردی است که توجه و تمرکز زیادی را می طلبد. وقتی از تمام تمرکز خود برای یک فعالیت استفاده می کنید، سیستم عصبی سمپاتیک غیر ارادی (سیستم عصبی سمپاتیک) فعال می شود و مردمک چشم بزرگتر می شود. این ویژگی عجیب در اولین افراد و در سیر تکامل انسان ظاهر شد.

تصور کنید وقتی اجداد باستانی ما شب ها از حیوانات درنده یا افراد قبایل دیگر فرار می کردند، مکانیسم مبارزه مردمک چشم ها را گشاد می کرد. گشاد شدن مردمک ها به آنها این امکان را می داد که بهتر ببینند، شکارچیان را به موقع تشخیص دهند و در موقعیت های خطرناک زنده بمانند.

3. تخیل

پزشکان افرادی را که با تصویرسازی ذهنی و تخیل مشکلی ندارند، غیر خیالی می‌خوانند. افرادی که فانتزی دارند، تخیل ندارند، اما خلاقیت آنها مشکلی ندارد.

در سال 2021، اپتومتریست های دانشگاه پرینستون آزمایش هایی را روی تعدادی از افراد غیر خیالی انجام دادند. آنها اندازه مردمک چشم شرکت کنندگان را هنگام خواندن جملات ساده و جملات استعاری اندازه گیری کردند.

به عنوان مثال، در یک آزمایش، شرکت کنندگان چندین ضرب المثل و جمله را با آرایه های ادبی می خوانند و در آزمایشی دیگر جملات ساده با همان معنی را می خوانند. آزمایش اول به گونه ای طراحی شد که افراد بتوانند معنی جملات را تصور کنند، در حالی که در آزمایش دوم برای درک معنای جملات نیازی به استفاده از تخیل نبود.

نتیجه این آزمایش رابطه بین اندازه مردمک و قدرت تخیل را مشخص کرد. مردمک چشم شرکت کنندگان در آزمایش اول بزرگتر از حد طبیعی بود. در آزمایش دوم، اندازه مردمک چشم آزمودنی ها تغییر معنی داری نداشت.

در سال 2022، محققان آزمایش‌های دیگری را برای کشف نظریه ارتباط بین مردمک‌های بزرگ و تخیل انجام دادند و مشخص شد که حتی نوع تصویرسازی ذهنی نیز در تغییر اندازه مردمک نقش دارد. اگر جملات استعاری فضای روشن و روشنی را در ذهن شرکت کنندگان به تصویر بکشد، مردمک چشم ها بیشتر از زمانی که فرد فضایی کم نور را تصور می کند، گشاد می شود!

تخیل بیشتر، دانش آموزان بیشتر

محققان دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا تحقیقات بیشتری در مورد رابطه بین تخیل و مردمک ها انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که وضوح تصویر ذهنی یک فرد با میزان تغییر اندازه مردمک مرتبط است. هرچه تخیل یک فرد قوی تر باشد، مردمک چشم او در هنگام تجسم یک تصویر ذهنی بزرگتر خواهد بود.

این محققان برای اثبات نظریه خود آزمایشی را بر روی افراد فانتزی و غیر فانتزی انجام دادند. آنها پاسخ مردمک هر فرد را با دیدن تصاویر مختلف بررسی کردند. هنگام نگاه کردن به تصاویر روشن، مردمک ها منقبض می شوند و وقتی به تصاویر تیره نگاه می کنند، گشاد می شوند. هدف اصلی این آزمایش بهبود دقت اندازه گیری ها و نتیجه گیری دقیق تر بود. در این مرحله از آزمایش، شرکت‌کنندگان با فانتزی و آن‌هایی که فانتزی نداشتند امتیاز یکسانی کسب کردند.

تصویر تست اندازه دانش آموز

در مرحله بعدی آزمایش، محققان از شرکت کنندگان خواستند اشیایی را که در زندگی واقعی دیده بودند تصور کنند. در طول آزمایش، افراد از عینکی استفاده می کردند که تغییرات مردمک را اندازه گیری می کرد. آنها باید به طور مستقل وضوح تصویر ذهنی را ارزیابی می کردند و این را به محققان گزارش می دادند.

همانطور که دانشمندان انتظار داشتند، افراد مبتلا به فانتزی نتوانستند وضوح تخیل خود را گزارش کنند. مردمک چشم آنها نیز هیچ تغییر قابل توجهی در طول آزمایش نشان نداد. آزمودنی‌های بدون افانتزی که تصاویر ذهنی بسیار واضحی را گزارش می‌کردند، در طول آزمون تصویر ذهنی، به‌طور قابل‌توجهی مردمک بزرگ‌تری داشتند.

مزایای کشف رابطه بین تخیل و یادگیرندگان

شاید در نگاه اول بررسی رابطه بین تخیل و بزرگ شدن مردمک بی فایده به نظر برسد، اما اهمیت این کار را می توان از سخنان محققین این مطالعه فهمید. ربکا کیوگ، یکی از محققین این آزمایش می‌گوید: «نتایج این مطالعه ابعادی از ذهن انسان را نشان می‌دهد که اغلب از چشمان ما پنهان است». اندازه گیری قدرت تخیل مردمک به ما یادآوری می کند که فقط به این دلیل که چیزی را تصور می کنم و به خاطر می آورم، به این معنی نیست که همه می توانند آن را انجام دهند.

جوئل پیرسون، دانشمند دانشگاه نیو ساوت ولز، بر اساس نتایج این مطالعه، در حال توسعه روشی آنلاین برای اندازه گیری سطوح مختلف تصویرسازی ذهنی و تشخیص افانتزی است. این مقیاس بندی در بهبود زندگی افانتازی ها مفید خواهد بود.

اندازه گیری سطوح مختلف تصویرسازی ذهنی با اندازه گیری تغییرات در اندازه مردمک به ما امکان می دهد تخیل انسان، این قدرت جادویی را بهتر درک کنیم. شاید این آزمایش‌ها به این سؤال دائمی دانشمندان پاسخ دهد که چرا افراد مبتلا به فانتزی توانایی تصور ندارند، اما می‌توانند خلاق باشند. افراد مبتلا به آفازی از خلاقیت خود کمک می کنند، آنها مجبور نیستند چیزی را تصور کنند و این واقعیت کمی گیج کننده است. دانشمندان قصد دارند مکانیسم های استفاده از خلاقیت را کشف کنند و رابطه آن با اندازه مردمک را در تحقیقات بررسی کنند.

خلاصه کردن

با توجه به مطالبی که می خوانید، می توانیم نتیجه بگیریم که مردمک بزرگتر نشانه تخیل بیشتر است! البته اگر این مقایسه را در شرایط روشنایی ثابت و بدون محرک های شناختی انجام دهیم. هرچه این تصاویر واضح تر باشند، مردمک بزرگتر خواهد بود. شما چی فکر میکنید؟ آیا فکر می کنید بین اندازه مردمک و قدرت تخیل رابطه ای وجود دارد؟


نحوه خرید - مجموعه صوتی یادگیری، رشد هوش و حافظه

تکنیک هایی برای به خاطر سپردن اطلاعات و بازیابی آنها در زمان مناسب




دیدگاهتان را بنویسید