آیا مذاکرات وین رو به پایان است؟



منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران گفتند که جلسات و نشست‌های هفته گذشته تاکنون در فضایی «مترقی‌خواهانه» و «سازنده» برگزار شده و در مورد بقیه موضوعات بحث‌های جدی صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نظر می رسد با حضور نمایندگان بانک مرکزی و وزارت نفت در وین و همچنین مشارکت مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در مذاکرات روزهای گذشته و آینده، با حضور نمایندگانی از بانک مرکزی و وزارت نفت در وین؛ ما به حل اختلافات نزدیکتر هستیم شایان ذکر است حضور نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی در این مذاکرات به منظور انجام مطالعات و رایزنی های فنی دقیق تر انجام می شود.

در پی نتایج هشتمین دور مذاکرات وین، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیدار کرد.

اولیانوف در توییتی نوشت که ما در مورد بحث برانگیزترین موضوعاتی که باید در مذاکرات وین حل و فصل شوند صحبت کردیم.

نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز روز شنبه با علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در وین دیدار و درباره موضوعات منتهی به مذاکرات وین گفتگو کرد.

علاوه بر این، روز شنبه با حضور نماینده اتحادیه اروپا، نشستی بین نمایندگان روسیه و ترویکای اروپایی برگزار شد.

در روزهای اخیر کارگروه‌های رفع تحریم‌ها، اقدامات اجرایی و اقدامات هسته‌ای با حضور کارشناسان ایرانی و گروه ۱+۴ در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران گفتند با توجه به پیشرفت چشمگیر مذاکرات و نگارش بیشتر متن توافق نهایی، اکنون تکمیل مذاکرات و دستیابی به توافق در وین تنها نیازمند تصمیم گیری های لازم از سوی طرف است. غرب. در صورتی که این کشورها تصمیمات لازم را به ویژه در زمینه رفع تحریم ها و مسائل هسته ای اتخاذ کنند، می توان مذاکرات را در مدت زمان کوتاهی به نتیجه رساند و به پایان رساند.

متأسفانه همانطور که از همان ابتدای مذاکرات مشخص بود، طرف آمریکایی هنوز هماهنگی لازم را در سیاست داخلی خود به منظور رسیدگی به برجام و اتخاذ تصمیمات لازم به دست نیاورده است و برخلاف ایران که دارای شرایط مشخص است. سیاست یکپارچه در وین، طرف آمریکایی هم در سطح تیم مذاکره کننده خود و هم در سطح سیاست داخلی اختلاف نظر و ناهماهنگی دارد. با این حال، به نظر می رسد که هیچ گامی تا توافق طرفین برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل و تمدید تعهدات خود در قالبی جدید باقی نمانده است.

اما همانطور که در سال 2015 برخی از کشورهای منطقه و رژیم اسرائیل نگران هرگونه توافقی بودند و پس از اجرای توافق هسته ای از کارشکنی در روند مذاکرات دست برنداشتند، اکنون نیز گام های جدی برای شکاف در مذاکرات و اعمال نفوذ برداشته می شود. به خصوص از طرف اسرائیل. لازم است دولت های غربی تصمیمات سریع تری برای پایان دادن به مذاکرات وین بگیرند و با اراده و انگیزه بیشتری وارد مذاکره شوند نه اینکه روند مذاکرات را با هر ابزار این رژیم تغییر دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید