آیا ارز منابع دام و طیور تامین می شود؟



یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دام و طیور می گوید بیش از دو ماه است که ارز به کالاهای اساسی و دام و طیور تخصیص داده نشده است و معاون وزیر جهاد کشاورزی هم می گوید تخصیص ارز را ادامه می دهیم. ارز به دام، اما بانک مرکزی باید در این مورد تصمیم بگیرد.

محمدعلی زیغمی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه منابع دام و طیور مهم ترین و اولویت دارترین کالاهای سبد مصرفی هستند، اظهار کرد: اهمیت آنها به این دلیل است که در تولید گوشت، مرغ، لبنیات تاثیر زیادی دارند. محصولات غذا و تخم مرغ منابع ارزی محدود بود و حتی در بدترین شرایط برای دام و طیور ارز یکسانی تامین می شد چون هیچ کالایی آنقدر استراتژیک نیست.

وی ادامه داد: در شرایطی که صحبت از گشایش و کفایت منابع ارزی در کشور به گوش می رسد و همچنین رئیس کل بانک مرکزی چند روز پیش از تخصیص بیش از 6.5 میلیارد دلار ارز خبر داده بود، این سوال مطرح شد. چه کالاهایی ارز دریافت می کنند گفتند هزینه آنها از هزینه دامپروری بیشتر است و چرا بیش از دو ماه به کالاهای اساسی و منابع دام و طیور اختصاص داده نمی شود.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه واردکنندگان دام و طیور افزود: اگر به آمار اسکله‌های بندر امام خمینی (ره) نگاه کنید، متوجه می‌شوید که کشتی‌ها مدت‌هاست منتظر آزادسازی ارز بوده‌اند. البته علاوه بر این، اجناس زیادی نیز تخلیه و فروخته شده که هنوز ارز دریافت نکرده اند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار و اطلاعاتی که به صورت رسمی از سوی واردکنندگان مواد دامی و طیور منتشر شده است، بیش از 1.6 میلیارد یورو معادل ارزش کالاهایی است که در سامانه بازارهای تحت کنترل وزارت جهاد عرضه و توزیع شده است. و گفت: بیش از دو ماه از آن زمان گذشته است. علت توقف توزیع ارز این است که منابع دامی ارز دریافت نکرده و کالای تمام شده از طریق صاحبان کالا قابل لنگر انداختن نیست.

این فعال بخش خصوصی در ادامه افزود: در حال حاضر 36 کشتی در انتظار دریافت ارز، پهلوگیری و تخلیه هستند که از این تعداد 25 کشتی متعلق به بخش خصوصی است، این در حالی است که در سال گذشته تعداد کشتی های منتظر در اسکله حدود 15 فروند بوده است. دلیل نبود اسکله نیز پر از اسکله بود.

به گفته وی، با توجه به شرایط موجود، عدم توزیع ارز و همچنین شرایط حاکم بر صنعت، بخش خصوصی کشور در حال انحلال و کاهش است.

زیگامی ادامه داد: چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد حجم تجارت خارجی و منابع ارزی ما نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است. اگر به گزارش 10 ماهه گمرک از واردات نگاه کنیم، برای 10 ماهه سال 1401 در حوزه دام و طیور، در مجموع 17 درصد کاهش واردات داشته ایم و برای کنجاله سویا این کاهش به 47 درصد نسبت به سال قبل رسیده است. .

وی در پایان گفت: در حالی که تلاش بخش خصوصی کالاهای کافی را وارد کشور کرده است، اما در صورت تداوم این وضعیت، تعداد شرکت های بخش خصوصی کاهش می یابد و این شرکت ها در مجامع بین المللی دچار انحراف می شوند. درخواست ما این است که مسئولان مربوطه بیایند تا مشکلی برای حوزه تولیدی پیش نیاید.

در همین راستا شاهپور علایی مقدم معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی نیز در پاسخ به این سوال که چرا دو ماه است که به واردکنندگان منابع دامی ارز برای واردات تخصیص داده نشده است؟ وی به ایسنا گفت: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی با درخواست هر واردکننده ای که بخواهد محصولات دامی وارد کند موافقت می کند اما باید ارز لازم توسط بانک مرکزی تخصیص داده شود و از آنجا نظارت شود.

وی افزود: بانک مرکزی سیاست کشور و تناسب توزیع ارز را تعیین می کند، اما وزارت جهاد کشاورزی هم مطالبه و پافشاری کرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید